Se alle artiklerne i serien om kredsen af magtfulde Apple-folk lige bag Steve Jobs.
Apple kunne i maj i år fejre 10 års jubilæum for sine flere end 300 Apple-butikker rundt om i verden.
Tilsammen har de haft mere end én milliard besøgende, siden den første butik åbnede i 2001.
Manden, der har skabt butiksimperiet, er 52-årige Ron Johnson.
Han kom i 2000 til Apple fra det amerikanske kæmpesupermarked Target.
Enkelthed
Ved Steve Jobs tiltræden var Apple afhængig af et netværk af forhandlere, som Steve Jobs ikke mente, gav produkterne den præsentation, som de fortjente.
Ofte blev Apples produkter smidt i et afsides hjørne eller sammen med en masse andet elektronik, der gav et sjusket indtryk.
Det blev der lavet om på med Ron Johnson, der som ansvarlig for Apple-butikkernes opbygning har sat fokus på enkelthed i de skandinavisk udseende designbutikker, der er kendetegnet ved store, åbne arealer med masser af plads til uforstyrret at afprøve produkterne.
Han står også bag nyskabende support-koncepter som den såkaldte Genius Bar, hvor kunder kan få hjælp til deres Apple-produkter af eksperter direkte i butikkerne ved særlige skranker.
Et andet særkende, der har fået Apples butikker til at skille sig ud fra andre producenter, er den opsigtsvækkende arkitektur og de ofte prominente placeringer, der blandt andet tæller flagskibsbutikker på Fifth Avenue i New York og kæmpebutikken på Regent Street i London.
Se alle artiklerne i serien om kredsen af magtfulde Apple-folk lige bag Steve Jobs.