Læs også:
Internet Explorer 10 - sådan kommer den til at se ud
Browserkrigen mellem Google og Mozilla blusser op
Google lancerede Chrome i september 2008 og har siden formået at øge browserens popularitet på et ellers i forvejen trængt marked.
Den seneste opgørelse fra StatCounter viser, at Chrome nu for alvor har fået vokseværk. Faktisk så meget, at Google-browseren nu er oppe på en global markedsandel på 21,89 procent ifølge statistikfirmaet.
Det er ikke mindst Microsofts Internet Explorer - der er på vej i en version 10 - der lider under Chromes popularitet.
IE er nu nede på blot 42,4 procent på globalt plan. For præcis to år siden var IE's globale markedsandel 60,11 procent, mens Chrome dengang blot lå på 3,01 procent.
Firefox havde dengang 30,5 procent ifølge StatCounter, mens den i dag ligger på 28,13.
Det er med andre ord først og fremmest Google, der sender Microsoft til tælling på browsermarkedet, hvis man skal tro den aktuelle statistik.
Source: StatCounter Global Stats - Browser Market ShareBrowserstatikstikkerne er altid behæftet med en vis usikkerhed, og ser man på Net Applications seneste statistik, ligger Chrome da også en del lavere end hos StatCounter, nemlig på 13,11 procent.
IE har ifølge Net Applications 53,68 procent, mens Firefox har 21,67 procent.
Forskellen på tallene ændrer imidlertid ikke ved tendensen: IE mister markedsandele, mens Chrome bare vokser og vokser.
På de hjemlige breddegrader er situationen også den samme. Her ligger Chrome ifølge FDIM's browserbarometer nu på over 11 procent, mens IE ligger på over 62 procent.
For to år siden havde Internet Explorer en markedsandel i Danmark på omkring 82 procent.
Læs også: