Nilfisk indgår en aftale med 2C change om danske og malaysiske SAP-konsulenter til at støtte koncernens globale ekspansion.
"Direktionen er hurtigere til at opkøbe selskaber, end vi er til at integrere dem i vores it-landskab. Derfor har vi brug for ekstra ressourcer udefra, og vi trækker da gerne på offshore-ressourcer, hvis de er en integreret del af en dansk leverance," udtaler it-direktør Steen Mogensen fra Nilfisk.
Nilfisk-Advance leverer professionelt rengøringsudstyr over hele kloden.
Selskabet har datterselskaber i 43 lande, distributører i over 70 lande og produktion i Europa, Asien og Amerika.
SAP er udset til at være koncernens it-mæssige rygrad, og 2C change var med til at indføre den første SAP-løsning i koncernen i 2007.
Nu er SAP i produktion i Holland, Belgien, Frankrig, Italien, Danmark, og inden for et år, forventes Ungarn og de øvrige nordiske lande at være i drift.
2C change er netop udset til leverandør af support og udvikling i en global tre-årig aftale, der vil omfatte SAP-specialister fra det malaysiske selskab i 2C change-koncernen.
Det går for stærkt
Årsagen er, at de interne SAP-folk hos Nilfisk ikke kan klare de spidsbelastninger på SAP-udvikling, som opstår i takt med den globale ekspansion.
Koncernen med over 100 års historie har et broget systemlandskab, fordi mange lande er dækket ved at opkøbe selskaber. Mange autonome enheder bliver nemmere at styre, hvis de it-mæssigt er godt integreret.
Aftalen betyder, at Nilfisk dels fortsætter samarbejdet med danske SAP-konsulenter, dels kommer til at samarbejde med malaysiske kolleger i Kuala Lumpur.
Engelsk er det officielle forretningssprog i Malaysia, hvilket minimerer risikoen for de kommunikationsproblemer, som ofte følger med i offshore-samarbejde.
For tre år siden var Nilfisk også i medierne, da koncernen på et halvt år udviklede og implementerede en medarbejderportal, der anvendes fra 100 adresser i 41 lande.