I en nyligt offentliggjort rapport giver Rigsrevisionen topkarakter til et nyt afregningssystem, som Vejdirektoratet selv har udviklet i forsøget på at forenkle de administrative sagsgange i direktoratet.
Rigsrevisionen skriver, at Vejdirektoratets system fungerer "meget tilfredsstillende," hvilket er den fineste vurdering, revisionens bedømmere uddeler.
Samtidig har repræsentanter fra Vejdirektoratet været inviteret til møde i Rigsrevisionen for at præsentere systemet for en bredere kreds af Rigsrevisionens medarbejdere.
"De sagde til os, at det var første gang, de havde set sådan et system som det, vi har udviklet. De underkastede det en nøje granskning og endte med at give det topkarakter, hvilket vi er utroligt glade for," fortæller ressourcedirektør Karsten Ole Knudsen fra Vejdirektoratet.
Færre fejl i betalinger
Selvfaktureringssystemet er en del af entreprisestyringssystemet JobManager, der håndterer arbejder fra bestilling til betaling. Nu er arbejdsgangen lagt over i det nye selvfaktureringssystem. Løsningen forenkler sagsgangen i faktureringen af de mange entrepriser, som Vejdirektoratet har gang i, betragteligt.
Tidligere sendte leverandører indscannede e-fakturaer til Vejdirektoratets SAP-system, hvorefter de blev fordelt til de ansvarlige for opgaven. Den omstændelige proces medførte risiko for uregelmæssig betaling og beløbsstørrelser, der ikke stemte.
I det nye system er processen blevet markant forenklet, fordi den lange og besværlige korrespondance mellem parterne er skåret væk, og risikoen for forkerte udbetalinger er mindre.
Det nye selvfaktureringssystem er en del af et 22 punkter langt program, som Vejdirektoratet har søsat for at effektivisere og afbureaukratisere sine arbejdsgange. Det er i første omgang blevet rullet ud i Vejdirektoratets driftsdivision, som vedligeholder statsvejene. Planen er, at systemet også skal rulles ud til direktoratets øvrige afdelinger.