Thomas Seilund er programmør eller softwareudvikler, om man vil.
Han behersker en lang række kodesprog og sidder hos IBM Health Care i København, hvor han arbejder med sundheds-it i en lille gruppe på seks-otte mennesker.
De arbejder med en elektronisk patientjournal, som IBM har solgt i Danmark igennem 10 år; en EPJ, der hedder IPJ, fordi det er IBM's patientjournal.
Hans arbejde går blandt andet ud på at sælge denne journal til regionerne i Danmark, få den til at virke godt på sygehusene og integrere den med alle de mange andre systemer, der er rundt omkring.
Meget kundekontakt
Kundekontakt er der meget af, så myten om nørden, der får skubbet mad ind under døren, indtil han er færdig med at kode, passer slet ikke på Thomas Seilund.
En arbejdsdag kan for eksempel være en tur til et hospital i Vejle for at tale med en overlæge, som han gjorde for nylig.
Overlægen arbejder sammen med et lille softwarefirma, der har udviklet et system, som kan hjælpe lægerne med at styre antibiotikabehandlingen.
Nu er det så Thomas Seilunds opgave at integrere den fremmede software med IBM's patientjournal.
"Patientjournalen er helt central for lægernes arbejde, og vi hjælper dem med at få de meget specialiserede fagsystemer til at hænge sammen med journalen."
Thomas er uddannet datalog fra Københavns Universitet, men han kalder sig generalist og har en HD i logistik samt en mængde certificeringer.
Møder tidligt
Han møder tidligt hver dag, klokken syv, for at undgå trafikken. Så kan han gå hjem midt på eftermiddagen, og han har typisk en til to hjemmearbejdsdage om ugen.
Dagen starter med at tjekke mails. Teamet ringer sammen klokken kvart i ni hver morgen og fortæller, hvad de skal lave i dag, og tingene diskuteres i det omfang, der er brug for det.
"Det fungerer rigtig fint, og morgenmødet er vigtigt, fordi det skaber følelsen af, at man har sine kolleger, selv om man ikke arbejder i samme rum."
De fleste i gruppen arbejder ligesom Thomas Seilund meget frit.
Se alle Computerworlds artikler i serien om Danmarks vigtigste it-job her.
Her er de daglige udfordringer
Se alle Computerworlds artikler i serien om Danmarks vigtigste it-job her.
De daglige udfordringer består som regel i, at kunden stiller et spørgsmål, der skal besvares.
Thomas Seilund beskriver sig selv som meget løsningsorienteret, og han savler ikke over teknik for teknikkens skyld, ligesom han slet ikke er gadget-freak.
"Jeg laver ikke teknik for teknikkens skyld. Det giver kun mening, når jeg ved, der er en kunde i den anden ende af opgaven, som bliver glad. Så vil jeg arbejde meget og længe. Det er fedt at komme ud og vise kunden noget, man har snakket om. Men jeg knækker altså ikke tekniske nødder bare for at gøre det."
Det giver et kick, når folk bliver glade for det, du laver. Det er meningsfyldt arbejde, mener han.
"Jeg vil ud til kunderne, og jeg vil være med så tidligt som muligt, så jeg kan forstå, hvad det er for en løsning, kunden ser for sig. Vores team laver så et overslag, som vi håber, kunden accepterer, og så udvikler vi det. Det er en god måde at arbejde på."
En dejlig fornemmelse at hjælpe
Firmaet bag det antibiotikasystem, han i øjeblikket samarbejder med overlægen på hospitalet i Vejle om, har beregnet, at hvis man indfører deres system over hele landet, vil det forhindre 140 dødsfald om året.
"Det er en dejlig fornemmelse at hjælpe klinikerne med at redde liv. Og regner man sparede sengepladser med, er det også en samfundsøkonomisk gevinst. Så mit job giver god mening," siger han.
Thomas Seilund har stor indflydelse på, hvordan hans arbejdsdag er skruet sammen. Han har oplevet kolleger, der får stress, men føler selv, at de krav, som IBM stiller til ham, er rimelige.
"Hvis du kan fakturere din tid, og kunderne er glade, er kravene rimelige. Jeg vil ikke arbejde 12-16 timer i døgnet. Jeg er tilfreds med mit arbejde, jeg har en god løn, og jeg får tilfredsstillelse gennem kunderne. Jeg har ikke ambitioner om at blive chef. Jeg er bestemt ambitiøs, men jeg er ambitiøs med mit arbejde."
Han bekender sig ikke til en bestemt livsopfattelse. Men han er meget bevidst om, at vi skal være ordentlige over for hinanden.
"Hvis du er ordentlig over for andre mennesker, er de også ordentlige over for dig. Og så skal du stille krav til dine omgivelser. Jeg træner unge mennesker i Glostrup Basketball-klub, og jeg stiller krav til dem, hvis de skal løbe hurtigere eller gøre tingene på en anden måde. Jeg har nemlig aldrig mødt nogen, der er gået, fordi der bliver stillet krav til dem. Men jeg har set mennesker gå, fordi der ikke bliver stillet krav."
Se alle Computerworlds artikler i serien om Danmarks vigtigste it-job her.