Læs også:
Musikindustrien mangler den gyldne online-model
Unge: Musikpirateri er kun den næstbedste løsning
ComputerViews: Beskeder som: "We're sorry. This service is currently not available..." rammer dagligt danskere, der forsøger at få adgang til indholdsrige onlinetjenester fra udlandet.
Underholdningsbranchens digitale tilbud er nemlig fortsat forbudt land i de fleste tilfælde.
I flæng kan nævnes: Netflix, Pandora, Hulu, Google Music og filmdelen af Apples iTunes.
Alle er spændende og indholdsrige tjenester, men desværre ikke tilgængelige for danske netbrugere (med mindre man giver sig i kast med diverse fiksfakserier).
Forklaringen er ofte, at indholdsudbyderen ikke har været i stand til at forhandle rettighederne på plads, så indholdet også kan udbydes i Danmark.
Hvis man forsøger at tilgå Netflix fra Danmark, bliver man mødt af denne besked.
EU vil hjælpe dig
EU's Neelie Kroes, der er næstformand for Europa-Kommissionen og står i spidsen for unionens digitale dagsorden, vil imidlertid denne situation til livs.
"Det er nødvendigt, at forretningsmæssigt og kulturelt indhold og tjenester kan udveksles over grænserne, og vi må sikre, at dette kan lade sig gøre...," står der skrevet i EU's agenda for den digitale økonomi frem til år 2020.
"Internettet har ingen grænser, men onlinemarkederne både på verdensplan og i EU er stadig adskilt af en række barrierer, der påvirker ikke blot adgangen til fælleseuropæiske teletjenester, men også adgangen til det, der burde være verdensomspændende internettjenester og indhold. Dette er en uholdbar situation."
Onlineguldet ligger i USA
Neelie Kroes har fat i en både relevant og alvorlig problemstilling: Det er uheldigt, at man i år 2011 stadig har så fragmenteret et digitalt marked.
Desværre løser hendes agenda - hvis den vel at mærke realiseres - næppe udfordringen med, at nettet stadig er alt for opdelt i regioner.
Faktum er - desværre - at det stadig er USA, der fører an, når det handler om at tænke innovativt inden for digitale onlinetjenester.
I EU's digitale agenda bemærkes det således også, at EU er ved at sakke agterud. Løsningen i EU-land er ikke overraskende at satse på et mere velfungerende lokalmarked, der skal kunne matche blandt andet det amerikanske.
"Forbrugerne forventer med rette, at der er mindst lige så effektiv adgang til indhold på nettet som andre steder. Europa savner et samlet marked i indholdssektoren," lyder Neelie Kroes' budskab.
Læs også:
Musikindustrien mangler den gyldne online-model
Unge: Musikpirateri er kun den næstbedste løsning
Her er dine muligheder
Læs også:
Musikindustrien mangler den gyldne online-model
Unge: Musikpirateri er kun den næstbedste løsning
Mens det naturligvis er både fornuftigt og glædeligt, at der arbejdes for et mere sammenhængende digitalt marked inden for EU's grænser, er den egentlige problemstilling snarere, hvad man gør i forhold til resten af verden.
I den ideelle verden ville man med et konkurrencedygtigt og innovativt online-marked i EU kunne gøre det overflødigt for forbrugerne overhovedet at kigge mod USA.
I realiteten er det ren utopi, for it-verdenens puls banker nu engang bare hårdere i USA - og derfor vil amerikanerne i al overskuelig fremtid altid være et skridt foran EU-landene.
I den fysiske verden kan man opretholde en forskel i indholdsudbud og -priser i de forskellige regioner.
Det lader sig ikke gøre i en onlineverden, hvor det ikke kræver alverden at oprette en falsk adresse i Texas, hvorefter man kan få adgang til nye tv-serier på iTunes, inden de overhovedet er frigivet inden for EU's grænser.
Her er EU-planens mangler
Problemet med EU's digitale agenda er, at den forsøger at overføre markedsmekanismer fra den fysiske verden til en onlineverden.
I sidstnævnte er forbrugeren bedøvende ligeglad med, hvilket land tjenesten kommer fra.
Så selv hvis EU får held med at skabe et ensartet og velfungerende lokalt marked, er man nødt til i højere grad at forholde sig til, at internettet ingen grænser har.
Forbrugeren handler der, hvor indholdet er bedst og billigst.
Dette er EU-agendaens største svaghed, og selvom Neelie Kroes & co. på papiret forsøger at skabe et mere sammenhængende globalt marked for digitalt indhold, er tidshorisonten endnu helt og aldeles uklar. I mellemtiden har forbrugerne tre muligheder:
1: At acceptere, at der ikke er adgang til alle de spændende onlinetjenester.
2: Sikre sig adgang ved hjælp af diverse fiksfakserier (eksempelvis oprette en iTunes-konto med en amerikansk proformaadresse).
3: Skaffe sig adgang til indholdet via ulovlige pirat-tjenester.
Læs også: