Prøv nyhederne i Office 2010
Microsoft Office 2010 har masser af nye funktioner og muligheder gemt i de enkelte programmer. Her har vi samlet fem af de fedeste funktioner, som du først forstår styrken af, når du selv prøver dem.
Minidiagrammer i Excel
Minidiagrammer er et særligt diagram, der kan være i en enkelt celle i regnearket, så det er muligt at placere det sammen med det talsæt, det skal visualisere.
Det viser udviklingen eller tendensen i talsættet, og du kan for eksempel markere den største eller mindste værdi, fremhæve 'vundne og tabte' talværdier (i princippet er der tre værdier: vundne (højeste), tabte (laveste) og neutrale (tallene mellem højeste og laveste) talværdier) og på anden måde gøre interessante værdier mere tydelige.
En god anvendelse af minidiagrammer er at anvende dem til at give overblik over den historiske udvikling i et talsæt sammen med totalen eller den aktuelle værdi for et talsæt.
Ud fra minidiagrammet kan du lettere se den seneste udvikling i talsættet - eksempelvis om værdien er for opad- eller nedadgående. Før ville du have anvendt et diagram, der oftest ville være placeret et helt andet sted i regnearket af hensyn til størrelsen på diagrammet og overskueligheden af regnearket.
Du kan læse mere om minidiagrammer her.
Se hvordan udklippet kommer til at se ud
En af de ting, som for alvor vil gøre en forskel for dig i fremtiden, er det såkaldte 'Paste preview', der gør det muligt at se, hvordan kopieret eller udklippet tekst kommer til at se ud, når du indsætter det i dokumentet.
Paste preview dukker op som et i-mærke, hver gang du indsætter noget kopieret tekst i dit dokument.
I stedet for de tre gamle valgmuligheder for indsat tekst finder du nu tre knapper, der gør det muligt at vælge enten at beholde samme formatering, som i det dokument du kopierede fra, anvende samme formatering som det dokument du indsætter teksten i eller bare indsætte teksten uden formatering.
Det er der som sådan ikke noget nyt i. Det nye er, at de tre knapper virker som et galleri, så når du holder musemarkøren over en af knapperne vises teksten, sådan som den vil tage sig ud i dokumentet, hvis du vælger den pågældende valgmulighed. Først når du klikker på en af knapperne, vælger du formatering på den indsatte tekst, og i-mærke-menuen forsvinder igen.
Selvom det måske ikke synes som den store revolution, er det en af de mange små nyskabelser, der for alvor vil komme til at gøre en forskel i hverdagen.
For hvor mange gange har du ikke bøvlet med at få valgt den rigtige formatering på den tekst, du indsætter og været nødt til at ændre formateringen efterfølgende eller gentage indsætningen af teksten. Nu er det slut - og det foregår lige så enkelt, som hvis du valgte en ny afsnitstypografi. Jo, det her er en nyskabelse, der for alvor vil spare dig for tid og museklik.
Læs mere om nyhederne i Word 2010: her.
Bedre billedbehandling i Office 2010
Du får nu hjælp til en række af de mere visuelle opgaver, der førhen krævede et billedbehandlingsprogram, for eksempel når du ville klippe grafik ud fra et andet medie eller tilføje visuelle effekter, inden du satte det ind i dit dokument eller din præsentation.
Med et nyt effektgalleri og et genialt fritskrabningsværktøj til billeder, kan du spare turen omkring billedbehandlingsprogrammet i mange tilfælde.
Muligheden for at fjerne baggrunden gør det forholdsvis hurtigt at napse et billede fra internettet eller fotoalbummet, indsætte det i PowerPoint og fjerne alt det overflødige. Du kan hurtigt kaste en lasso over det vigtigste i billedet og lade PowerPoint om at klippe resten ud.
Det ny galleri af visuelle effekter lader dig lægge filtre og farveskift direkte ned over importerede fotos og illustrationer, igen uden at fyre op under et tredjeparts billedbehandlingsprogram.
Det kommer til at spare meget tid i hverdagen - og meget pænere præsentationer da mange ellers tidligere helt lod være med at indsætte illustrationer, netop fordi de ikke mestrede et billedbehandlingsprogram.
Den sidste, grafiske forbedring er Skærmbillede-værktøjet. Ganske vist har Windows Vista og Windows 7 et 'skærmklippe'-værktøj, men nu får du altså funktionen integreret direkte i PowerPoint 2010 - og Word 2010 også, så du kan vælge mellem de seneste skærmklip, du har taget, ved hjælp af et galleri på Indsæt-fanen.
De nye grafikmuligheder giver en god hjælpende hånd i både Word og især i PowerPoint, hvor særligt muligheden for at fjerne baggrunden i et billede kan redde din dag.
Du kan læse mere om nyhederne i PowerPoint her.
Hurtige trin sætter fart i din hverdag
Hurtige trin er nok den nyskabelse i Outlook 2010, du vil mærke den største produktivitetsfremgang fra. Hurtige trin minder lidt om regler og gør det muligt at udføre flere handlinger på den eller de markerede emner på en gang blot ved at klikke på en knap i Hurtige trin-galleriet, som du finder midt på Start-fanen.
Et Hurtigt trin gør det eksempelvis muligt at videresende mails til foruddefinerede modtagere, for eksempel kollegaerne i dit team, og i samme arbejdsgang flytte mailen over i en mappe, hvor du gemmer alle de FYI-mails, du sender til teamet.
Du kan også bruge et Hurtigt trin til at kategorisere en mail eller en opgave og samtidig oprette en aftale i kalenderen, hvor du kan afsætte tid til at behandle mailen eller opgaven.
Hurtige trin kan med andre ord gøre flere ting på en gang og Outlook kommer med et sæt prædefinerede Hurtige trin, du snart vil finde megen anvendelse for i hverdagen.
Du kan også programmere dine egne Hurtige trin eller tilpasse de eksisterende - eller bruge dem som inspiration til at bygge netop de Hurtige trin der for alvor kan lette din arbejdsbyrde i hverdagen.
Du kan læse mere om nyhederne i Outlook her.
Microsoft Office Web Apps
Microsoft Office Web Apps er ikke tænkt som en konkurrent til internetbaserede Office-kloner, som Google Apps.
I stedet er det ment som et supplement til den traditionelle programpakke Microsoft Office. Den kan anvendes, hvis du har behov for at komme til dine dokumenter på farten fra en computer uden Microsoft Office installeret, måske fra en internetcafe eller en computer i en lufthavn eller en hotellobby.
Det er også velegnet, hvis du skal samarbejde med folk, der ikke anvender Microsoft Office. For rent faktisk er det nu muligt, at flere kan arbejde samtidig i det samme dokument og her giver Office Web Apps dig muligheden for, at du kan invitere venner eller forretningspartnere uden Microsoft Office til at åbne og arbejde i det samme dokument som dig selv.
I kan så enten vælge at arbejde i hver jeres del af dokumentet eller diskutere ændringerne undervejs over telefonen eller henover bordet.
Endelig kan du også tilgå dine Office-dokumenter fra din mobiltelefon, hvis du anvender en mobiltelefon, der understøtter Microsoft Office Mobile. Så kan du åbne dokumentet på mobilen, læse det og foretage mindre rettelser i det - andet tror vi altså ikke, det er muligt at overskue på sådan en lille skærm.
Du kan prøve Office Web Apps helt gratis ved at uploade et dokument, et regneark eller en præsentation til dit Windows Live SkyDrive på adressen www.skydrive.com. Prøv at vælge Rediger i menuen, så åbnes dokumentet i Office Web Apps. Endnu virker det kun for Excel og PowerPoint, men Word skulle snart være på vej - også på dansk.
Du kan læse mere om Office Web Apps her.