Computerworld News Service: Kun to sociale netværk gør brugernes profiler private som standard, konkluderer en test af 14 sociale netværk, som Europa-Kommissionen har foretaget.
Testen skulle finde ud af, om siderne lever op til EU's principper for sikrere sociale netværk, som er en frivillig aftale indgået i 2009.
Kun Bebo og MySpace har indstillinger, der som udgangspunkt gør mindreåriges profiler mere private.
"Jeg er skuffet over, at de fleste sociale netværk ikke sikrer, at mindreåriges profiler som standard kun er tilgængelig for de kontakter, som de selv tilføjer. Jeg vil opfordre dem til at forpligte sig til at afhjælpe problemet i en ny version af den frivillige aftale. Unge mennesker forstår ikke de fulde konsekvenser ved at afsløre for mange personlige informationer online," siger digital kommissær Neelie Krooes.
Svær at finde frem til oplysninger
Kommissionens test blev gennemført i perioden fra december, 2010 og til januar 2011, på Arto, Bebo, Facebook, Giovani, Hyves, MySpace, Nasza-Klaza, Netlog, One, Rate, VZnet, Galleria, Tuenti og Zap.
Researchere testede siden på deres eget modersmål (Tuenti blev for eksempel undersøgt af en spansktalende researcher og Rate af en researcher, der talte estisk).
De kunne efterfølgende konkludere, at selv om de fleste sider tilbyder basisviden om sikkerhed, så er det mange steder svært at finde frem til.
På nuværende tidspunkt har 77 procent af de 13-16-årige og 38 procent af de 9-12-årige, som bruger internettet, profiler på sociale netværk.
Omkring 65 procent af de 13-16-årige og 34 procent af de 11-12-årige, som bruger internettet, ved, hvordan man ændrer sine privacy-indstillinger på sociale netværk.
Muligheden for at tagge andre mennesker i billeder, som de fleste sociale netværk tilbyder, gør det meget nemt at søge efter fotos af folk online.
10 af de testede sider gjorde det muligt for potentielle fremmede (såkaldte 'venners venner') at kontakte mindreårige via personlige beskeder eller kommentarer på deres offentlige profiler, og det øger risikoen for 'online grooming' og for cyber-mobning.
I forhold til Facebook fandt researcherne ud af, at selv om det er nemt at bruge mekanismerne til anmeldelse af upassende indhold eller opførsel, så er Facebook ikke god til at reagere på brugerrapporterne.
Ligeledes kan en del af de reklamer, der bliver fremvist på de mindreåriges profiler, anses for at være upassende.
Man skal være mindst 13 år gammel for at anvende Facebook, men man skal selv opgive sin alder.
Da researcherne forsøgte at oprette en profil for en ni-årig, blev tilladelsen nægtet, og det var ikke umiddelbart muligt at genregistrere som en ældre person fra den samme maskine.
Til gengæld kunne man genregistrere, så snart browseren blev lukket ned og genåbnet. Der er ingen muligheder for forældrekontrol på Facebook.
Yderligere ni virksomheder - Dailymotion, Google, Microsoft Europe, Skyrock, Netzwerke, Stardoll, Sulake, Yahoo Europe og Wer-kennt-wen - har skrevet under på EU's principper for sikrere sociale netværk, og de vil blive testet senere i år.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen