Forsikringsselskabet Tryg blev mandag formiddag ramt af et timelangt nedbrud på to centrale it-systemer som driftes hos it-giganten CSC.
Det fortæller Troels Rasmussen, som er kommunikationsdirektør hos Tryg.
"Det var et salgssystem og et skadessystem som var nede. Og det skyldtes et driftsproblem hos CSC," siger Troels Rasmussen.
Han fortæller, at forsikringskoncernen ikke er klar over, hvad driftsproblemet bunder i. Det er dermed uklart om nedbruddet er en direkte konsekvens af CSC's verserende konflikt med fagforbundet Prosa.
Ifølge Troels Rasmussen er netop salgssystemet og skadessystemet vigtige for den daglige drift i virksomheden.
"Det er de systemer, vi bruger, når vi skal behandle skader. Så de er selvfølgelig væsentlige," siger han.
Fra midt på formiddagen
Troels Rasmussen fortæller, at nedbruddene på systemerne varede fra midt på formiddagen til midt på eftermiddagen, hvorefter de igen kom op at køre.
Han oplyser, at Tryg før har haft problemer med de pågældende it-systemer hos CSC - også før konflikten med Prosa.
"Vi har oplevet det før. Også lang tid før konflikten," siger han og fortæller, at nedbruddene ikke får konsekvenser for samarbejdet med CSC.
Tryg, som er Nordens næststørste forsikringsselskab, offentliggjorde for nylig en forlængelse og udvidelse af en kørende outsourcingaftale med CSC til en værdi af omkring 2,4 milliarder kroner.
Troels Rasmussen fortæller, at firmaet følger situationen omkring konflikten hos CSC og føler sig ok informeret om sagen.
"Vi har ikke siden, konflikten gik i gang, oplevet flere driftsproblemer end normalt," siger han.