Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Telenor: Derfor gik det så galt med pinsens nedbrud

Ledelsen i det norske teleselskab Telenor prøver ikke at bortforklare, hvad der gik galt for 10 dage siden, da to millioner danskere mistede mobil-services til omverdenen.

Læs også:
Telenor beklager og beklager efter to gigant-nedbrud

Her er grunden til Telenors kæmpe-nedbrud

Da Telenors mobilnet bragede ned i pinsen, var det ikke kun to millioner danskerne, der blev hægtet af mobilnettet i flere timer, da Telenor i Danmark deler servere med moderselskabet. 
 
Det norske hjemmemarked var endnu hårdere ramt, og Telenors ledelse er i lighed med sit danske datterselskab fuld af beklagelse oven på miseren. 
 
"Dette er det alvorligste problem, vi har oplevet siden mobilnettet blev åbnet i 1993," fortalte Telenors koncernchef, Jon Frederik Baksaas, til et samlet norsk pressekorps på en undskyldnings-konference forleden.
 
Telenor påtager sig samtidig hele skylden for, at netværket brændte sammen og ikke kunne genstartes så hurtigt som forventet.
 
"Dette er vores ansvar. Vi ønsker ikke at navngive underleverandører, som har leveret komponenter, der var involveret i hændelsen, for dette er udelukkende vores fejl," supplerede selskabets direktør for drift og udbygning i Norge, Ingrid R. Lorange til pressen ifølge nyhedssitet Amobil.no.

Problemer med genstart

Telenor har i forbindelse med nedbruddet kortlagt hele miseren og sendt ind til Post- og Telesynet, der er den norske pendant til IT- og Telestyrelsen.
 
"Fejlen opstod i forbindelse med genstart og softwareopdatering på en central server til mobilt bredbånd. Serveren blev genstartet på grund af driftsforstyrrelser, som berørte nogle kunder. Lige efter denne genstart opstod der problemer med mobiltrafikken i store dele af landet," lyder det i en pressemeddelelse fra Telenor i forbindelse med rapporten til Post- og Telesynet.
 
Efter serveren blev hevet ud af drift, opstod der såkaldt signaleringsstorm.
 
"Telenors overvågningssystem viste, at trafikken mellem servere i mobilnettet ydede langt over normalt niveau. Denne interne trafik mellem serverne kaldes signaleringstrafik, og den øgede signaleringstrafik gjorde, at det ikke længere var muligt at koble opkald og sms til modtagerne," lyder det i Telenors skriftlige forklaring.
 
Kender ikke årsagen
"Under fejlsøgningen fik vi indikationer på, at den kontrollerede genstart af serverne til mobilt bredbånd kunne have udløst problemerne, men det er uklart, hvordan alt dette kunne påvirke taletrafikken," forklarede chef for Telenor i Norge, Ragnar Kårhus, ifølge Amobil.no på pressekonferencen.
 
Han fortalte også, at det var både tidskrævende og vanskeligt at fejlrette uden helt at kende årsagen til nedbruddet.
 
Og Telenor erkender også, at den helt specifikke årsag til nedbruddet, endnu ikke er helt afdækket.
 
Udflugter og oversvømmelser
De interne serverproblemer hos Telenor blev ifølge Ragnar Kårhus forværret af, at der i pinsen var en del nordmænd med mobiltelefoner på forlænget weekend, og der samtidig blev meldt om oversvømmelser i det østlige Norge.
 
"Sideløbende med, at vi var nødt til at beskæftige os med problemerne i mobilnettet, oprettede vi løbende et kriseberedskab i forbindelsen med de oversvømmelser, der truede med at lægge dele af vores fiberkommunikation ned," sagde Ragnar Kårhus om den skæbnesvangre weekend for Telenor.
 
Telenor i Danmark oplyste til Computerworld under krisen, at der var oprettet en lokal dansk backup for tale, mens de to millioner folk i Telenor-netværket fredag den 10. juni ikke kunne sms'e og aflytte telefonsvarerne indtil 23-tiden.

Før det store nedbrud i pinsen, havde Telenor et andet gigant-nebrud i Danmark et par dage forinden.

I Norge har Telenor siden pinsen haft et nyt nedbrud, hvor de norske kunder ikke kunne ringe.  

Læs også:
Telenor beklager og beklager efter to gigant-nedbrud

Her er grunden til Telenors kæmpe-nedbrud




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Udvikler til procesapplikationer

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Kontorchef med ansvar for tværgående service management

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Generalist til PMO
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere