Da Nintendo først afslørede firmaets kommende Wii U-maskine for omverdenen, på E3-messen i Los Angeles, fik vi ikke mange detaljer om, hvad det egentlig er for noget indmad, der gemmer sig bag det skinnende ydre.
IBM fortæller dog glædeligt om den chip, som firmaet har stykket sammen til maskinen. Der er tale om en POWER7-baseret flerkerneprocessor produceret med 45-nanometerteknologi, der i opbygning minder meget om de chips, der sidder i Watson - den supercomputer, der dominerede menneskeheden i Jeopardy.
Et af kendetegnene ved chippen er, at den er udstyret med masser af eDRAM, der gør den i stand til at bearbejde store mængder data på samme tid.
50 procent hurtigere end konkurrenterne
Men hvad så med grafikchippen, der er ansvarlig for at pumpe 1080p HD-video op til dit stuealter? Vi fik først at vide, at der var tale om en speciel AMD Radeon HD-chip, men nu kan TIME Techland berette, at der er tale om en grafikprocessor baseret på R700-arkitekturen, der første gang så dagens lys i 2008 i grafikkort i Radeon 4000-serien.
Det lyder måske underligt, at Nintendo bruger så gammel grafikteknologi, men spiludviklere har sagt, at Wii U er omkring 50 procent hurtigere end Xbox 360 og PlayStation 3.
Man skal have med i baghovedet, at eksempelvis Xbox 360 blev lanceret tilbage i 2005 og benytter en AMD-produceret grafikprocessor, der teknologisk befinder sig mellem R520 og R600.
Kan ikke afspille dvd-film
Det forlyder også, at Wii U får otte gigabyte lagerplads, der vil kunne udvides med SD-kort eller drev koblet på en af maskinens fire USB-porte.
Spil vil blive solgt på specielle dvd-lignende skiver med 25 gigabyte plads. Regn dog ikke med at kunne bruge Wii U som familiens filmafspiller.
Nintendos direktør, Satoru Iwata, har netop afsløret, at Wii U hverken vil kunne afspille dvd'er eller Blu-ray-skiver. Forklaringen lyder, at der allerede er så meget forbrugerelektronik ude i folks hjem, der kan afspille dvd'er og Blu-ray, at det ikke giver mening for Nintendo at betale for licens til de nødvendige patenter.
Nintendo markedsfører Wii U som en fuldstændig dedikeret spillekonsol, mens både Microsoft og Sony forfølger en anden strategi, hvor firmaernes maskiner positioneres som hjemmets underholdningscentral til både film og musik.