Computerworld News Service: Under en konference om it-governance i London fremlagde analytikere deres vurdering af, hvordan it-chefer kan blive bedre til deres arbejde.
"Store it-ledere mestrer processerne og forstår, at governance kræver proces, disciplin og kreativitet," siger Gartner.
Mens de fleste organisationer begrænser governance til at handle om at opnå kontrol og om at "eliminere negative risici", så bruger de bedste organisationer det også til at "tage chancer og opnå konkurrencemæssige fordele," siger Gartner.
Tina Nunno, der er analytiker hos Gartner sagde: "God governance handler om kontrol, mens rigtig god governance handler om retningslinjer og konkurrencemæssige fordele. Organisationer med god it-governance opnår fordele som højere forretningsværdi for it-relaterede ressourcer, men organisationer med rigtig stærk governance opnår en 20 procents højere afkastningsgrad."
"It-chefer med stærk governance skaber konkurrencemæssige fordele ved at favne nye teknologier, innovation og - vigtigst af alt - kalkuleret risici," tilføjede hun.
Gartner siger, at organisationer med god governance desuden har færre governance-mekanismer og lettere processer, eftersom nøglemedarbejderne har lært at samarbejde godt og har opnået en fælles forståelse for forretningsprioriteterne.
Mindre modne organisationer har brug for flere kontroller for at skabe fokus og levere forretningsresultater.
It-chefer skal håndtere to dimensioner ved governance. Governance er for det første et beslutnings-framework, der afspejler organisationens mål og prioriteringer og hvordan virksomheden har tænkt sig at opnå dem.
For det andet består governance af processer, der dækker de strukturer og metoder, som organisationen bruger til at udføre og institutionalisere governance-rammeværket.
Viden om alt
Gartner beskriver rammeværket som det, organisationen har bestemt, mens processen er, hvor godt organisationen formår at institutionalisere de beslutninger.
Hvis et governance-rammeværk bliver effektivt implementeret, kan det "reducere konflikter mellem interessenter, gøre det nemmere for økonomi-afdelingen at spore udgifter i organisationen og holde dem op imod prioriteringskategorierne, forbedre forretningsydelsen og gøre organisationen i stand til at reagere bedre på konkurrencemæssige trusler," sagde Tina Nunno.
Manglende kommunikation er en almindelig faldgrube ved governance. Governance-holdet får problemer med at tage beslutninger, hvis de ikke har adgang til alle nødvendige informationer. Interessenterne kæmper til gengæld med dårligt kommunikerede beslutninger.
It-chefer skal huske at tjekke deres kommunikationsværktøjer, hvis de opdager, at governance-beslutninger ikke bliver overholdt, eller hvis beslutningerne bliver ved med at blive lavet om, siger Gartner.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen