Artikel top billede

Foto: Andrea Gomolak.

Danskerne: Teleselskaberne er nogle snydetampe

Danskernes tillid til teleselskaberne er helt i bund. Ny landsdækkende undersøgelse viser, at forbrugerne synes mere om brugtvognsforhandlere end om teleselskaber. Se hvorfor.

Traditionen tro sender de danske forbrugere telebranchen helt i bund, når de skal bedømme branchen på gennemsigtighed, tillid og klageforhold.
 
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort undersøgelsen Konkurrence- og Forbrugerredegørelse 2011, som viser dette.
 
Helt i bunden i forbrugerindekset, der omfatter gennemsigtighed, tillid og klageforhold ligger markedet for tv-pakker, som efterfølges af fastnet-telefonabonnementer, pensionsselskaber, mobilabonnementer, ejendomsmæglere og internetabonnementer.
 
Danmarks største teleselskab, TDC, er en dominerende spiller på markedet for tv-pakker, fastnettelefoni, mobiltelefoni og internetabonnementer.
 
Markedsdirektør hos TDC Privat, Allan Christiansen, hæfter sig ved, at det er uhåndgribelige produkter, der scorer bundkarakteren.
 
"Helt overordnet viser rapporten, at det er mere kompliceret at sælge services end varer, og alle tjenesteprodukter ligger i den lave ende," siger han.

Brugtvognsforhandlere klarer sig bedre

Blandt de 10 nederste på listen er det kun brugtvognsforhandlere, der sælger varer. Brugtvognsforhandlerne ligger dog bedre end tv- og teleprodukterne.
 
Ifølge Allan Christiansen har TDC imødegået forbrugernes kritik. TDC har allerede ændret sin praksis omkring regninger for at gøre det mere overskueligt, pointerer han. Eksempelvis ændrede selskabet tv-regningen i maj, så lejen af en digitalboks fremgår af hver regning.
 
"Tidligere var det branchekutyme, at boksleje blev opkrævet hvert halve år, mens abonnementer var per måned. På den måde blev ydelsen solgt til en månedspris, der var lidt for smuk," fortæller han.
 
Fastnettelefoni scorer også bundkarakter, og her sidder TDC næsten på hele det danske marked. Her mener Allan Christiansen, at TDC har forsøgt at forenkle komplesiteten med sin nye afregningsmodel, hvor alle fastnetkald uanset varighed bliver afregnet til én krone.
 
"Vi har fået færre kald til regningsservice, og når vi måler tilfredshed, så scorer vi markant bedre på spørgsmålet om, at det er nemt at danne sig et overblik over, hvad det koster," siger han. 
 
Mobilbranchen er også i bunden
Mobilbranchen ligger femtesidst i undersøgelsen, og også her er TDC landets største aktør. Allan Christiansen mener, at mobilprodukterne ligger i bunden på grund af deres kompleksitet.
 
"Mobiltelefonen udvikler sig hele tiden. For 10 år siden blev der samtalet derfra og sendt enkelte sms'er, men nu samtaler du, sms'er og bruger data. Forbrugeren skal tage stilling til rigtig mange ting, og dertil kommer udlandstelefoni og data i udlandet," fortæller markedsdirektøren.
 
Han forklarer videre, at han ser danskernes øgede brug af mobilpakker, hvor forbruget er defineret på forhånd, som noget, der kan forbedre danskernes forhold til mobilprodukter.
 
I forbindelse med undersøgelsen har teleselskabernes brancheorganisation, Telekommunikationsindustrien, udsendt en pressemeddelelse. Heri erkender direktør Jakob Willer fra Telekommunikationsindustrien, at der er problemer.
 
"Den hårde konkurrence, den hurtige teknologiske udvikling og de mange tilbud gør det vanskeligt at overskue for mange forbrugere. Jeg tror på, at vi i branchen har taget nogle skridt i den rigtige retning, og jeg ser også en tendens til, at konkurrencen drejer hen i retning af at fokusere på større gennemsigtighed og enkelthed for forbrugerne," siger Jakob Willer.
 
Konkurrencen fungerer på mobilmarkedet
Trods telebranchen får bundkarakterer af forbrugerne, så viser rapporten, at konkurrencen fungerer på mobilmarkedet.
 
Ifølge undersøgelsen skiftede 35 procent af danskerne mobilabonnement i 2010, mens gennemsnittet i ni sammenlignelige EU-lande lå på 10 procent.
 
"Den høje andel, der skifter mobiltelefonabonnementer, kan hænge sammen med, at forbrugerne er gode til at afsøge markedet og vælge de bedste produkter 12 eller, at bindingsperioderne i Danmark er kortere end i mange andre lande, men kan også i et vist omfang være et resultat af, at mange forbrugere skifter teleselskab, når de køber en ny telefon," står der i rapporten.
 
Mobilbranchen er i særklasse den branche, hvor kunderne shopper mest rundt.
 
"Det er, fordi det er gjort enkelt at skifte abonnement i Danmark," vurderer Allan Christiansen.
 
Rapporten viser desuden, at kommunikationsprodukter er de eneste produkter, der prismæssigt ligger under EU-gennemsnittet.
 
"I lyset af, at vi altid bliver skældt ud, så synes jeg, at det forhold understreger, at konkurrencen er hård, og danskerne får billig kommunikation," siger Allan Christiansen.
 
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport kan hentes her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren