Læs også: E-handlere skal returnere dine penge uden at se varen
Forleden rasede Foreningen for Distance- og Internethandel, FDIH, over det foreløbige udspil til et forbrugerrettighedsdirektiv, som EU-Parlamentet og -Rådet var blevet enige om.
Særligt én regel gjorde direktør for FDIH, Annette Falberg, meget utilfreds.
EU-Parlamentet vil sikre 14 dages fortrydelsesret i hele EU. De 14 dage begynder fra det tidspunkt, kunden kan bevise, at varen er sendt retur. På den måde kan e-forretningerne ende med at være nødt til tilbagebetale penge, inden de har modtaget varen.
"Det er at åbne for svindel," sagde hun til Computerworld.
Den retorik møder modstand hos Christel Schaldemose (S), der er er medlem af af Udvalget for Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse, hvor direktivet forhandles.
"Jeg bryder mig ikke om, at internetforretningerne, der har klaget over det her, som udgangspunkt har den holdning, at forbrugerne er svindlere," siger hun.
Smidigere procedure
Europaparlamentarikeren har ikke forhandlet forslaget i detaljer, men har fulgt debatten i udvalget. Hun forklarer de skærpede regler omkring returnering af penge med, at det er nødvendigt at skabe mere tryghed for forbrugerne.
"Meget at det her handler om at skabe en tryghed hos forbrugeren, så denne tør købe på internettet og ikke bare i sit eget land. Der er et ønske om at få mere grænseoverskridende internethandel. Vi ved, at der her skal nogle meget store tryghedsforanstaltninger til."
Det skal altså blandt andet ske gennem reglen, der sikrer, at folk kan få deres penge retur hurtigere. Men det er en dans på line, at finde et kompromis.
"I stedet for at sige at forbrugerne er forbrydere, kan man sige, at der også er forretninger, som har misbrugt systemet og ikke har været hurtige til at sende penge tilbage til forbrugerne. Det forsøger vi at finde en balance i. Og det har været et stort problem og en stor debat, og det er også derfor, vi endnu ikke har fundet den endelige løsning på det her."
Men ifølge Christel Schaldemose kan e-handlerne også få gavn af reglen.
"Pointen ved at presse forretningerne til hurtigt at skulle tilbagesende pengene er også, at de får en hurtigere og mere smidig procedure, som gavner alle forbrugerne."
Nyt forslag på vej
Der ligger ikke noget fast resultat endnu. Forslaget er netop nu ved at blive forhandlet endeligt på plads, og det er netop nogle af de elementer, som FDIH er utilfredse med, der er i spil.
Ifølge Christel Schaldemose skulle et slutresultat af forhandlingerne om det samlede forbrugerrettighedsdirektiv være parlamentarikerne i hænde inden for få dage. Herefter skal der stemmes om den endelige vedtagelse i Europarlamentets forsamling i juli.
Hun tror på, at det reviderede forslag indeholder en formildning af reglerne, som e-handelsorganisationerne har protesteret over.