Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Her er grunden til Telenors kæmpe-nedbrud

Op mod to millioner danskere kunne fredag eftermiddag og aften hverken skrive sms'er eller sende mms'er. Se her, hvad nedbruddet skyldtes.

Læs også:

Nyt nedbrud rammer Telenors mobilnet

Nedbrud sender en million danske mobilkunder i sort


Fra fredag klokken 13.30 og små 10 timer frem har teleselskabet Telenor haft massive problemer med sms, mms, telefonsvarer og taletidskortservices i hele Danmark.

Nedbruddet er både større i omfang og har varet længere end det gigant-nedbrud, der for alvor lagde en dæmper på Telenor-kunderne i tirsdags.

To millioner i farezonen

Denne gang har op mod alle to millioner abonnenter i Telenors netværk ikke været i stand til at sende tekstbeskeder eller mms'er hele dagen,

Nedbruddet har altså også ramt kunderne i selskaber som Bibob, CBB og Onfone, men har ikke noget at gøre med tirsdagens nedbrud.

Taletidskort-kunder har siden klokken 19 kunnet tale igen. Almindelige abonnenter har "kun "været ramt på sms, mms og telefonsvareren.

Kan ramme alle

"I telebranchen kalder vi det "nedsat fremkommelighed", og det rammer sporadisk," siger Telenors pressechef, Peter Glüssing, til Computerworld.

Ville det være fair at sige, at op mod alle to millioner abonnenter kunne være ramt?

"Ja, men nu er det nok kun i hundredetusindevis," siger Peter Glüssing.    

"Jeg har aldrig oplevet nogen lignende i de fem år, jeg har været hos Telenor. Det er noget, der sker yderst sjældent i telebranchen," fortsætter pressechefen, der dog ikke kan fortælle, hvornår kunderne igen kan skrive sms og sende mms'er.

Telefonservice brændt sammen 
Teleselskabet har fredag aften ikke adgang til sin kundeservice, og på sin hjemmeside har teleselskabet skrevet en statusmeddelelse. (se faktaboks til højre).

Pressechef Peter Glüssing fortæller til Computerworld, at nedbruddet ikke har rod i Danmark.

"De systemer, der behandler vores voicemail, sms og mms oppe i Oslo har været nede og skal genstartes. Norge er endnu hårdere ramt på voice," siger han og oplyser, at han kun kender til nedbrud i Norge og Danmark.

Grunden til, at taletidskort-kunder i selskaber som Telenor, CBB, Bibob og Onfone igen kan tale, er, at Danmark ifølge Peter Glüssing har et lokalt workaround for tale.

Det har selskabet dog ikke umiddelbart for sms og mms.

Læs også:
Nyt nedbrud rammer Telenors mobilnet

Nedbrud sender en million danske mobilkunder i sort




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere


Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere