I dag købes op mod hver fjerde enkeltbillet til tog, bus og metro ved hjælp af mobiltelefonen, og flere eksperter spår, at den avancerede smartphone kommer til at spille en væsentlig rolle i den kollektive transport fremover.
Og bliver den spådom til virkelighed, risikerer det digitale Rejsekort at få endnu større problemer, end tilfældet allerede er i dag, hvor det stadig er langt fra landsdækkende.
På hjemmesiden rejsekort.dk kan man se, hvor i landet det er muligt at betale sin rejse med det chipbaserede plastickort.
Gennem de sidste tre-fire år har Computerworld skrevet et væld af artikler om Rejsekortet. Se en oversigt over artiklerne her.
Kortet får dumpekarakter
Om få år kan en moderne smartphone det samme som det er planen, at det stærkt forsinkede Rejsekort skal kunne.
"Det, smartphonen kan, minder meget om det, du kan med rejsekortet. Det er en teknologi, der bliver brugt mange steder i dag - for eksempel i Japan og Tyskland, hvor man bruger smartphonen til betaling i metroen," siger Ken Friis Larsen, fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet til MetroXpress.
Faktisk bliver der i øjeblikket solgt flere end 14.000 sms-billetter om dagen, mens der er solgt 50.000 klippekort via sms, siden DSB lancerede konceptet i marts i år.
Ken Friis Larsen håber, at Rejsekort A/S har forberedt sig på, at masser af rejsende vil foretrække at bruge deres mobiltelefon frem for Rejsekortet til at scanne ind og ud af tog og busser ved rejsens begyndelse og afslutning.
"Det, man kan frygte, er, at de har valgt en platform, som ikke er nem at skifte til smartphones," siger Ken Friis Larsen til MetroXpress.
Betalingskorteksperten Henning N. Jensen fra konsulentfirmaet Pluscon har adskillige gange vendt tommelfingeren nedad for projektet, og han giver fortsat kortet dumpekarakter.