ComputerViews: For et år siden blev der gjort en hel del ud af, at Apples markedsværdi var strøget forbi Microsofts markedsværdi i kølvandet på den enorme succes, som Apple havde haft med især iPod og iPhone.
Der var en særlig klang over at slå Microsoft, der i mange år nærmest var synonym med det vildt effektive, kapitalistiske kæmpeselskab, der med alle metoder sørgede for at banke samtlige konkurrenter af banen, mens pengene væltede ind og skabte formuerne for flere af verdens rigeste mennesker.
Dengang kunne man være i tvivl om, hvorvidt billedet var permanent, eller om Apple strøg afsted på en midlertidig rygvind.
I dag kan vi se, at billedet er mere permanent, end man skulle ane dengang. Og at grunden måske snarere skal findes hos Microsoft end hos Apple.
Også IBM er smuttet forbi
Interessant netop nu er det nemlig, at Microsoft er blevet overhalet af endnu en konkurrent målt på markedsværdi, nemlig IBM, som selv var med til at sparke det dengang lillebitte Microsoft i gang i begyndelsen af 1980'erne.
Sidste gang, IBM var mere værd end Microsoft, var i 1996. Tre år senere, i 1999, var Microsofts markedsværdi katapulteret op til at være tre gange så høj som IBM's markedsværdi.
Dengang var Microsoft det største selskab i USA målt på markedsværdi, hvilket understregede, at Bill Gates' dengang banebrydende ide om, at software ville være langt mere værd end hardware, var rigtigt set.
Siden er billedet i den grad vendt. Microsoft tjener ganske vist stadig styrtende med penge og har fordoblet både salg og omsætning i de seneste 10 år, men aktiekursen er stagneret og har ikke bevæget sig op i lang tid.
Mistet tiltroen
Microsoft har kort og godt ikke været i stand til at overbevise aktiemarkedet om, at selskabet kan dominere fremtidens it-landskab på samme måde, som det dominerede og definerede udviklingen i sin storhedstid.
Det har tidligere udløst voldsom kritik af topchef Steve Ballmer, der er blevet beskyldt for at sidde fast i fortiden og uden evne til at formulere en ny vision for selskabet. Det kan du læse mere om her.
Microsoft har i flere år kæmpet bravt for at finde nye ben at stå på, som kan være tilstrækkeligt solide til at bære selskabet ind i fremtiden.
Det ekstremt velhavende selskab har investeret store summer i udviklingen af først det ene, så det andet, men selskabet har været på bagkant med udviklingen, og det har været stærkt begrænset med landvindingerne og de banebrydende visioner.
Tidligere har Microsoft-stifter Paul Allen peget på, at Microsofts store problem efter hans mening dels er, at har for mange produktsiloer, dels at selskabets kerneområde - udvikling og salg af software til erhvervslivet - er passé i en tid, hvor alt og alle er på vej over mod de mobile platforme, hvor udviklingen er drevet af den mobile privatforbruger, som Microsoft ikke har godt fat i.
Pc-æraen er slut
Det er blandt pc'erne, at Microsoft har sin force. Og da selskabet aldrig vil kunne opfinde en platform, der er ligeså profitabel som pc-platformen, har det ikke meget incitament til at udvikle nye forretnings-modeller.
Omvendt har IBM i de senere år stabilt og målrettet formået at repositionere sig som en effektivt og driftsikker leverandør af brede forretningsløsninger til erhvervslivet, hvor pengene ikke mindst ligger i licensaftaler, konsulentimer og service-aftaler.
Aktiemarkedet har altså vendt tommelfingeren ned til Microsoft, der er blevet stemplet som gårsdagens superstar.
Det er nu et åbent spørgsmål, om Microsoft er i stand til at gøre noget ved sagen. Eller om selskabets markedsværdi vil blive ved med at blive overhalet og derved understrege, at Microsofts storhedstid som toneangivende selskab er slut.