Årets CIO: Mekanik. Gear, aksler, vinger. Vindmøller er ved første øjekast ikke det mest højteknologiske produkt.
Udviklingsarbejdet med produkterne i Vestas handler da også først og fremmest om at få større effekt ud af både store og små møller, så investeringen i den grønne energiproduktion kan konkurrere med mere traditionelle energiformer som olie og gas. Og lige netop derfor bliver informationsteknologien en stadig større del af Vestas tilbud til kunderne.
Produktudvikling
Møllerne sættes sammen i vindmølleparker. I Vestas' udviklingsselskab, Vestas Technology, er Keith Grassi - med en fortid hos Microsoft - ansvarlig for arbejdet med den software, der bogstavelig talt kobler vindmøller og vindmølleparker sammen til kraftværker, der kan indgå i el-produktionen hos energiselskaberne.
Det får han hjælp til fra Vestas IT, som fast har en lille gruppe IT arkitekter og udviklere til at arbejde i Keith Grassis team, selvom de refererer til CIO Torben Bondes it-afdeling. Og det er slet ikke så naturligt som det lyder.
For som it-afdeling er Vestas IT først og fremmest ansvarlig for at levere den it, som er nødvendig for at understøtte produktionen og forretningsprocesserne i forbindelse med produktion, service og salg internt i virksomheden. Det næste skridt; at være en del af udviklingsarbejdet er først en mulighed, hvis resten af it-afdelingens opgaver ikke bare er løst - men løst til perfektion.
Milepæl i ledelsesarbejde
Nok er det ikke en stor aktie Vestas-CIO Torben Bonde har i udviklingsarbejdet endnu. Men det er et en vigtig milepæl i det ledelsesarbejde, som Torben Bonde har præsteret siden han i 1999 blev it-chef i NEG Micon, der i 2004 fusionere med Vestas og blev til verdens største vindmølleproducent.
Fem år senere var Torben Bonde første gang nomineret til titlen som Åres CIO.
"Jeg har på papiret haft det samme job i 13 år. Til gengæld har virksomheden forandret sig meget," siger Torben Bonde. Da han i 1999 blev ansat i NEG Micon som it-chef, var der 10 it-medarbejdere. I dag har Vestas IT 700 ansatte.
SAP og Manila
I det nyfusionerede Vestas var Torben Bonde ansvarlig for leverancen af den SAP-løsning, som siden implementeringen i 2008 er blevet en afgørende del af dagligdagen i verdens største vindmølleproducent Vestas Wind System.
Siden har Torben Bonde og Vestas IT åbnet et it-center i den philippinske hovedstad Manila, implementeret en hel ny it-organisation baseret på en ny driftsmodel og er godt på vej til at skulle afgive it-service til en ny shared service funktion i Vestas.
Transformation og shared service
"Transformationen er en naturlig spejling af den udvikling, som Vestas løber igennem fra at være en entreprenørorienteret smedevirksomhed for nogle år siden til en corporate enterprise organisation," understreger Torben Bonde.
Når Vestas-koncernens nye shared service funktion er på plads i løbet af sommeren, bliver den daglige it-service og 310 ansatte flyttet fra Vestas IT. Men Torben Bonde har stadig det samlede ansvar for it i Vestas-koncernen. Nu bliver servicedelen til i et nyt partnerskab med den kommende chef for shared service.
Bedre tid til udvikling
Til gengæld bliver der langt bedre mulighed for det mere strategiske og taktiske arbejde, hvor Vestas IT kan hjælpe med udviklingen hos for eksempel Keith Grassi. Og i den udvikling er Torben Bondes mange år i virksomheden og deltagelse i hele udviklingen en kæmpe fordel.
Den velfungerende SAP-løsning og tilhørende infrastruktur er afgørende for, at ledelsen af en så tung produktion som Vestas' alligevel kan være fleksibel og helt opdateret. Ligesom transformationen af it-organisationen er afgørende for, at it-service nu relativt nemt kan blive en shared service i koncernen.
Billetten til udvikling
"Men min billet til at være en del af virksomhedens strukturudvikling er en 100 procent velfungerende it-drift. Næste skridt bliver så at arbejde så tæt sammen med forretningen som muligt, så vi er partnere i arbejdet med finde de processer, som skal understøttes med it," siger Torben Bonde.
"Vi er gået fra at være en ren indadvendt teknisk organisation til en mere udadvendt forretningsorganisation. Vi skal være begge dele, for vi er drevet af teknologien, som er det sekundære."
Teknologierne er værktøjerne som kan skiftes i it-organisationens arbejde med at understøtte det primære i it-organisationen - processerne og projekterne. På den måde vil Torben Bonde hele tiden gøre organisationen mere agil og kundeorienteret.