Torben Frigaard Rasmussen har tidligere været med til at øge omsætningen i Retail Internet fra 1 til 140 millioner kroner.
Nu kommer han sprængfyldt med energi tilbage efter et halvt års fravær fra arbejdsmarkedet.
Skønt e-conomic Internationals nye koncerndirektør har gået hjemme et halvt år, inden han satte sig i direktørstolen tidligere på måneden, er han ikke uvant med selskabets omgivelser.
Indtil da var han nemlig bestyrelsesformand for e-conomic, der tilbyder et webbaseret regnskabsprogram til små og mellemstore virksomheder.
Frem til februar i år var 40-årige Torben Frigaard Rasmussen ligeledes nordisk direktør for det franske it-selskab Come&Stay, det tidligere Retail Internet, som under hans ledelse voksede fra seks ansatte og en omsætning på en million kroner i 2002 til 180 mand og 140 millioner kroner i omsætning i 2006.
Come&Stays opkøb af Retail Internet i 2006 betød, at Torben Frigaard Rasmussen i to år pendlede til Paris hver uge.
"Selvom Paris ikke er den værste by at pendle til, blev det for meget i længden, men den primære årsag til skiftet er, at jeg føler, jeg har leveret varen over for de oprindelige ejere," siger Torben Frigaard Rasmussen, som betegner salget af Retail Internet til Come&Stay for "mission completed".
Han besluttede derfor i samråd med sin kone, amerikanskfødte Debbie S. Rasmussen, at holde fri et halvt år, dels for at tilbringe noget tid sammen med parrets to børn, Pia på ni og Isabella på tre, dels for at finde ud af, hvilken retning karrieren så skulle tage.
"Her fandt jeg ud af, at jeg stadig brænder for internettet," siger Torben Frigaard Rasmussen.
Valget var derfor ligetil, da ejerne af software as a service (SaaS)-selskabet e-conomic spurgte, om han ikke kunne tænke sig at skifte bestyrelseserhvervet ud med posten som koncerndirektør for selskabets 60 mand i Danmark, Sverige, Norge og Storbritannien.
"Jeg har fået lidt af en flyvende start, da jeg jo kender selskabet i forvejen," siger han.
På trods af det skal han dog alligevel sættes lidt ind i tingene.
"Jeg skal lære og træne i det nye produkt, så jeg kender det til fingerspidserne. Som bestyrelsesmedlem ser man mere på de overordnede ting," siger Torben Frigaard Rasmussen.
Som formand for bestyrelsen har han også været med til at udforme den fremtidige strategi for selskabet. Og nu skal han altså selv være med til at indføre den. Detaljerne er han dog endnu ikke parat til at afsløre.
"Men det drejer sig blandt andet om at involvere og motivere medarbejderne, og om hvordan onlinestrategien skal se ud fremover, samt hvilke lande vi skal udvide til," siger Torben Frigaard Rasmussen.
Den største udfordring for den nye direktør bliver dog noget mere jordnær.
"I Retail Internet havde jeg også salgsansvaret for en række kunder. Det får jeg ikke som koncerndirektør i e-conomic. Derfor bliver den største personlige udfordring at skulle acceptere, at jeg ikke kommer til at have så meget 'hands on' i det daglige," siger Torben Frigaard Rasmussen.
Hans uddannelsesmæssige baggrund er cand.merc. i international markedsføring fra Odense Universitet (nu Syddansk Universitet, Odense, red.), som han dog ikke fik afleveret hovedopgave i.
Torben Frigaard Rasmussen er bestyrelsesmedlem for en række selskaber, herunder hans tidligere arbejdsplads Come&Stay A/S, og disse poster betragter han i høj grad som fora for læring.
"Det giver stor inspiration og det er meget lærerigt at se, hvordan andre virksomheder kører tingene," siger han.
Efter Torben Frigaard Rasmussen havde færdiggjort opgaven med salget af Retail Internet tog han et halvt års fri fra arbejdsmarkedet.
Tiden blev brugt på at være sammen med hustruen Debbie og parrets to børn.
I skoleferien tilbragte familien for eksempel to måneder i USA, ligesom han agerede børnepasser under forårets pædagogstrejke.