Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

3 henter flere kunder trods intens mobilkrig

Mobilselskabet 3 kom ud af 2010 med flere kunder i butikken, selvom Onfone skabte ravage på markedet. Læs direktørens forklaring på de gode tal.

2010 var et benhårdt år for den danske mobilbranche.
 
Det lille mobilselskab Onfone skabte ravage med lave priser, og det tvang de andre selskaber til også at sænke deres priser.
 
Trods den intense mobilkrig lykkedes det teleselskabet 3 at hive 119.000 nye kunder ind i selskabet, så virksomheden rundede året af med 636.000 kunder i butikken.
 
Samtidig steg selskabets omsætning til 2,2 milliarder kroner, hvilket er 26 procent bedre end i 2009.
 
"Dels har vi udvidet antallet af vores butikker og salgskanaler, og dels har vi haft stor efterspørgsel på vores abonnementer. Det er meget drevet af en fokus på smartphones, som udgør en meget, meget stor del af vores samlede salg af telefoner," forklarer 3's administrerende direktør, Morten Christiansen, til Computerworld.
 
Fremgangen resulterede i, at 3 fik sit første overskud i Danmark, siden selskabet gik i luften. Resultatet efter skat lyder på 31,4 millioner kroner.
 
Måtte ændre strategi
Mobilkrigen blev dog intensiveret, da det nye år blev skudt i gang.
 
I julen 2010 lancerede Onfone data i sine mobilpakker, og dermed blev selskabet også interessant for smartphone-ejerne, som 3 satser benhårdt på. Det afspejler sig i 3's resultat for det første kvartal i år, fortæller Morten Christiansen.
 
"Vi har ikke helt nået vores budgetter på salgssiden inden for 3-brandet, men det skyldes kun delvist Onfone. Vi positionerer os hårdt på det hurtigste og bedst datanetværk i markedet, og derfor sælger vi bedre, jo flere nyheder der kommer på dongle- og smartphone-siden. Men der har været en periode, hvor der har været ret stille med nyheder," siger han.
 
3 som selskab vil dog stadig komme i mål, vurderer Morten Christiansen. Det skyldes, at lavpris-datterselskabet Oister har erobret kunder i den lavpriskrig, der har huseret.
 
"Vi har fokuseret mere på Oister i perioden, så samlet set er vi hjemme (i forhold til budgettet, red.), og jeg kan se, at vi får et forrygende resultat i år," siger han.
 
"Det er en anden vej til at nå budgettet end den, som vi præsenterede for vores ejere i oktober og november sidste år. I stedet er det en vej, hvor Oister fylder lidt mere, mens 3 fylder lidt mindre i årets første måneder," fortæller han.
 
TDC købte i maj Onfone for cirka 300 millioner kroner, og 3-direktøren håber, at det vil lægge en dæmper på prispresset i mobilmarkedet.

"Ejerskiftet betyder ikke nødvendigvis noget, men historisk set er de opkøbte mobilselskaber blevet lidt mere stilfærdige, efter de er blevet købt," siger Morten Christiansen.

Han forventer at blive klogere den kommende tid, hvor Onfones markedsføringstryk vil afsløre, om selskabet fortsat vil være aggressivt.

Mobilt bredbånd-salg er gået i stå

En af de helt store salgsvarer hos 3 har været mobilt bredbånd, men her er salget begyndt at klinge af. Lavere priser samt højere hastigheder på xDSL er forklaringen, mener Morten Christiansen.
 
"Vi kommer til at se en stor vækst i det igen, når vi lancerer vores 32 megabit (42 megabit teoretisk, red.), som kommer i løbet af måneden," siger han.
 
Mobiloperatøren er i øjeblikket i gang med at opgradere sit netværk, og ved årets udgang eller først i 2012 vil det være muligt at køre 84 megabit som teoretisk hastighed. 3 er i øjeblikket i gang med en opgradering af nettet, som koster en milliard kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere