Computerworld News Service: Lenovo oplever stærk vækst blandt andet på grund af ekspansion i markeder under udvikling.
Det er en af forklaringerne på, at virksomhedens nettoresultat for fjerde kvartal i det regnskabsår, der sluttede i marts 2011, er mere end tredoblet til godt 220 millioner kroner, mens omsætningen steg 13 procent til 25,6 milliarder kroner.
Lenovo har offentliggjort, at virksomhedens levering af pc'er i dette regnskabsårs sidste kvartal steg 16 procent i forhold til samme periode året før, hvilket skal sammenlignes med en gennemsnitlig nedgang i branchen på 1,1 procent.
Virksomheden er Kinas største pc-producent og melder også om en stærk indtjening i det netop afsluttede regnskabsår, hvor resultatet mere end fordobledes, skriver Lenovo i et regnskab (pdf), der blev offentliggjort torsdag.
Lenovos nettoresultat for regnskabsåret 2011 er steget til over 1,4 milliarder kroner fra 676 millioner kroner i sidste regnskabsår.
Omsætningen nåede op på knap 113,3 milliarder kroner fra 87 milliarder kroner i regnskabsåret 2010. Samtidig voksede virksomhedens pc-leverancer 28 procent i forhold til året før.
Satser på udviklingsmarkeder
Under et webcast tilskrev Lenovos koncernchef, Yang Yuanqing, denne vækst virksomhedens strategi med at passe godt på sin kinesiske hjemmebane samtidig med at ekspandere i regioner med markeder under udvikling såsom Latinamerika, Østeuropa og Afrika.
Lenovo genererer 46 procent af sine salg i Kina, som ifølge IDC ser ud til at blive verdens største pc-marked i forhold til salg i 2013. Globalt er Lenovo den fjerdestørste pc-producent efter Hewlett-Packard, Dell og Acer.
I løbet det foregående år har virksomheden også bevæget sig ud over sin kerneforretning og engageret sig i mobile produkter såsom tablet-pc'er og smartphones med etableringen af divisionen Mobile Internet and Digital Home.
Oversat af Thomas Bøndergaard