Danmark får i dag - onsdag - en ny telelov.
Det er en lov, som berører teleselskaberne, men i høj grad også forbrugerne.
Lektor Søren Sandfeld Jakobsen fra CBS giver her et indblik i, hvad den nye telelov betyder for forbrugerne.
Helt overordnet står forbrugerne styrket med den nye telelov, vurderer Søren Sandfeld Jakobsen, der har et indgående kendskab til telelovgivningen.
"Der ligger ikke en romantisk drøm bag det (lovarbejdet, red.) om at beskytte forbrugerne unødvendigt meget, men det er derimod for at sikre, at forbrugerne tør tage nye tjenester til sig uden at være usikre på alt det, der kan ske," forklarer han.
De danske politikere har revideret den danske telelov, fordi de skulle implementere EU's teledirektiv-pakke i den danske lovgivning. Det er i høj grad EU-lovgivningen, der ligger bag den nye danske telelov.
Søren Sandfeld Jakobsen fremhæver tre punkter i den nye lovgivning som de mest betydningsfulde tiltag: Beskyttelse af persondata, information til forbrugeren og netneutralitet.
Persondata beskyttes bedre
"Der er flere initiativer i den nye lov - og de bagvedliggende EU-regler - som tager sigte på, at vores persondata ikke bliver misbrugt, når vi eksempelvis bruger vores mobiltelefon til at gå på internettet eller til at købe apps," siger lektoren.
Nye regler for cookies, som lagres på din computer ved besøg på websider, er også en del af de nye tiltag på området for persondata.
Bedre information til forbrugeren er det andet punkt, som ifølge Søren Sandfeld Jakobsen skal sikre nye kunder mere information om blandt andet købsvilkår og gebyrer.
"Du skal nu have sikkerhed for, at du har fået alle de nødvendige oplysninger, som du har brug for. Der skal være fuld gennemsigtighed, så du også kan sammenligne forskellige abonnementer," siger han.
Netneutralitet i fokus
Netneutralitet er det tredje punkt, som Søren Sandfeld Jakobsen fremhæver. Det drejer sig kort om, at IT- og Telestyrelsen nu kan skride ind, hvis teleselskaberne begynder at spærre for bestemte typer af trafik i et telenet.
"Mange frygter, at det bliver fristende for teleudbyderne at nedprioritere den trafik, som de ikke tjener særlig mange penge på, når der kommer mere pres på telenetværkene i takt med stadig flere og mere kapacitetskrævende tjenester," fortæller Søren Sandfeld Jakobsen.
I Tyskland har der tidligere været en sag, hvor mobilselskabet T-Mobile spærrede for Skype, fordi det brugte data i nettet samt dirigerede telefoni uden om teleselskabets taksering.
Der er dog ikke regler på vej i Danmark for at undgå den slags.
"Man har i første omgang sagt til branchen, at den selv skal lave egne regler, som dæmmer op for det, og hvis det ikke lykkes, har IT- og Telestyrelsen de nødvendige magtbeføjelser i loven til at gå ind og udstede regler om det," siger han.
Skift teleselskab fra dag til dag
Derudover tilføjer Søren Sandfeld Jakobsen, at forbrugerne helt konkret står bedre i forbindelse med at skifte teleselskab. Med den ny lov skal et teleselskab overdrage dit telefonnummer til et andet selskab inden for et døgn, hvis du ønsker det.
"Før kunne det jo tage lang tid, og forbrugeren kunne stå tilbage og sige: 'Det orker jeg ikke, for jeg ender jo med at stå uden telefon i flere uger.' Så det her skulle gerne styrke forbrugerbeskyttelsen og konkurrencen," siger han.
Der vil dog fortsat være en bindingsperiode eller en opsigelsesperiode, som forbrugeren skal betale ud.
"Man kan ikke undgå nogle opsigelsesvilkår i det abonnement, man allerede har. Kunne man det, så ville det være et groft indgreb i den almindelige aftalefrihed, for man skal selvfølgelig respektere den aftale, man har indgået med en teleudbyder," forklarer Søren Sandfeld Jakobsen.
Netop denne del af den nye lov vakte utilfredshed i telebranchen, da forslaget blev sendt i høring. Ifølge Telekommunikationsindustrien, der repræsenterer teleselskaberne, er det smertefrit at skifte teleselskab en måned efter opsigelsesvarslet.