Mobilt bredbånd har de sidste år været den helt store sællert på et ellers stagneret dansk telemarked.
Teleselskabet 3 har haft førertrøjen, fordi virksomheden som den første investerede i et 3G-netværk, men siden har TDC, Telia og Telenor hældt millioner af kroner i de konkurrerende mobilnet.
TDC indtog i løbet af 2010 førstepladsen med flest mobilt bredbånds-abonnenter.
På den baggrund var det interessant at se den telestatistik, som IT- og Telestyrelsen udsendte onsdag. Kunne 3 holde sin markedsandel, trods det store pres?
Statistikken fra styrelsen sammenligner mobilselskabernes markedsandele ved udgangen af 2010 i forhold til et halvt år tidligere.
Det fremgår af statistikken, at 3's position næsten er uændret trods de massive investeringer i bedre og hurtigere mobilnet hos konkurrenterne.
Således havde 3 ved udgangen af 2010 en markedsandel 29,8 procent mod 30,2 procent et halvt år tidligere. Et fald på 0,4 procentpoint. Målt i antal kunder går 3 lidt over 13.000 frem.
"Vores netværk er i flere tests blevet kåret som Danmarks bedste, og det ved kunderne. Det er mobilt bredbånd, smartphones og nu også tablets, der trækker væksten på markedet, og her er det afgørende at have et bomstærkt netværk med høj hastighed og god dækning," udtaler administrerende direktør Morten Christiansen fra 3 i en pressemeddelelse.
TDC og 3 i front
Det er 3 og TDC, som fører an i kampen om kunderne med mobilt bredbånd. TDC har 32,8 procent af markedet, mens 3 følger efter med de 29,8 procent.
TDC gik i perioden 0,4 procentpoint frem.
"Vi synes, vi har meget godt fat i markedet for mobilt bredbånd," siger mobildirektør Johan Kirstein Brammer fra TDC.
Selskabet har postet mange penge i sit mobilnet i perioden, og nettet er ved at blive gjort klart til 4G. Men kundetilvæksten - inklusive datterselskaber - har altså næsten ligget stille.
"Det er ikke skuffende, for vi føler, at vi har ret godt fat, og kunderne er tilfredse. Men vi har da lyst til at opnå vækst," siger han.
Telenor indtager tredjepladsen med 20,8 procent, mens Telia ligger i bund blandt de fire store med 15,2 procent. Førstnævnte går et procentpoint tilbage, mens Telia går 0,7 procentpoint frem.
IT- og Telestyrelsens statistik viser samtidig, at 3 fører klart, når det kommer til aktive kunder. Selvom 3 kun sidder på lidt under 30 procent af kunderne, så står de for 52,4 procent af trafikken. Til sammenligning udgør TDC-kunderne kun 12,5 procent af datatrafikken i mobilnettene.
Samlet set havde 799.210 danskere mobilt bredbånd ved udgangen af 2010 mod 739.982 seks måneder tidligere.