Computerworld News Service: Den mest populære smartphone-aktivitet i sengen er brugen af sociale medier. Det viser en undersøgelse udført af Ericsson.
Undersøgelsen er lavet i USA, hvor hver tredje logger på (35 procent), og 18 procent af brugerne logger ind på et socialt netværk, før de overhovedet er stået op, og den mest populære applikation er Facebook, skriver Ericsson.
I dag har Facebook ifølge egen statistik mere end 250 millioner aktive brugere, der tilgår websitet via deres mobile enheder. Smartphone-producenterne forsøger at kapitalisere på denne udvikling ved hjælp af tættere integration med Facebook for at differentiere deres produkter, siger Pete Cunningham, der er analytiker hos Canalys.
For eksempel lancerede HTC de to Android-baserede mobiler ChaCha og Salsa, der begge har en dedikeret Facebook-knap. Også INQ og Sony Ericsson har en særligt fremhævet Facebook-integration på visse af deres smartphones.
I løbet af det kommende år vil vi se flere telefonproducenter gøre det samme, men de vil være nødt til at finde på nye måder at få deres produkter til at skille sig ud, vurderer Cunningham.
Også det sidste om aftenen
Sociale netværk er stadig vigtige, efter folk er stået op, hvor 22 procent af brugerne logger ind i løbet af morgenen, og yderligere 20 procent foretager det sidste tjek i sengen om aftenen, før de lægger sig til at sove. Det mest populære tidspunkt at tjekke, hvad vennerne foretager sig, er dog sent om aftenen før sengetid, viser Ericssons undersøgelse.
Det tidspunkt i løbet af dagen, hvor smartphonen er mindst i brug, er under middagen, hvor 26 procent af brugerne dog stadig ikke kan lægge den til side.
Ericssons undersøgelse fremhæver også amerikanernes interesse i tablet-pc'er. Til spørgsmålet om hvilken slags mobil computer respondenterne overvejer at købe, var der næsten lige så stor sandsynlighed for, at der blev svaret tablet-pc som bærbar.
16 procent svarede, at det næste, de ville købe i denne afdeling, var en bærbar, mens 13 procent svarede at have sat sig op efter en tablet-pc.
Det mest almindelige svar var dog en ny mobiltelefon med 19 procent, mens kun seks procent svarede, at de planlagde at købe en netbook.
Oversat af Thomas Bøndergaard