Læs også: Jobnet i sort - sådan rammes de arbejdsløse
Arbejdsmarkedsstyrelsen arbejder i øjeblikket på højtryk for at finde årsagen til, at Jobnet er i sort.
Det siger Flemming Jensen, der er it-koordinator hos Arbejdsmarkedsstyrelsen. Han tilføjer, at mistanken retter sig imod fejl i programmeringen eller konfigutaionen.
Styrelsen gennemførte fra fredag klokken 16.00 en planlagt opgradering af systemet, som blandt andet skal tilføje en række funktionaliteter til det store it-system.
Arbejdet, der er foregået weekenden igennem, viste sig dog mandag morgen at give problemer, da trykket på hjemmesiden steg.
"Det er nogle søgninger i forhold til job i Jobnet, der giver nogle problemer og åbenbart meget lange svartider," siger Flemming Jensen.
Han fortæller, at weekendens arbejde intet havde at gøre med at sidste uges problemer, hvor brugerne af Jobnet kunne se andres personlige oplysninger.
Det er møgirriterende
Leverandørerne af systemet er blandt andre Systematic og Knowledge Cube. Flemming Jensen fortæller, at Arbejdsmarkedsstyrelsen har folk til at arbejde på fejlretning fra flere af leverandørerne.
Et optimistisk bud på, hvornår problemet er løst, er ifølge it-koordinatoren "et par timer", men han henviser til, at det ikke altid er nemt at finde fejl i it-systemer.
"Selvom det er møgirriterende, er det jo ikke usædvanligt at man oplever denne type problemer. Det ærgerlige er, at vi først opdager problemets omfang her til morgen," siger han.
Nye funktioner
Flemming Jensen fortæller desuden, at den nyeste opgradering indeholder mange nye ting for brugerne.
"Det er et shine-up af hele cv-banken og ekstra funktionalitet i forhold til de ledige job. Det er specielt de ledige job, der giver problemer i forhold til vores søgning i øjeblikket," siger Flemming Jensen.
Arbejdet med opgraderingen forløb ifølge Flemming Jensen planmæssigt frem til lørdag aften, hvor Arbejdsmarkedsstyrelsen mente, at tingene var på plads.
Men da medarbejderne kontrollerede systemet søndag, var der noget, som ikke opførte sig som forventet. Det er dog ikke af et omfang, som gør styrelsen "rigtigt nervøse," fortæller it-koordinatoren.
"Det accelererer her til morgen, da der begynder at komme trafik," siger Flemming Jensen.
Note: Efter offentliggørelsen af denne artikel har Flemming Jensen oplyst, at Knowledge Cube ikke som først oplyst er leverandør til Jobnet, men til Arbejdsmarkedsstyrelsens arbejdsmarkedsportal, som er et andet system. Han beklager fejlen.
Læs også:
Loggede ind på Jobnet og fik anden persons data