Læs også:
Sådan kickstarter kommune 5.100 defekte desktoppe
Atea tvunget til Citrix-stroppetur efter mega-bommert
5.100 virtuelle skole-pc'er presset i knæ
Eksamen siges at være de flittige elevers fest.
Men hvad hjælper det at hænge i bøgerne i 10 år, hvis it-systemerne konstant smider eleverne ud fra festen?
Det spørgsmål kunne man stille sig selv i sidste uge i Fredensborg Kommune, som siden 2009 har arbejdet på at få et XenDesktop-system fra Citrix med virtuelle desktoppe leveret af Atea til at spille på kommunens skoler trods flere børnesygdomme med implementeringen.
Brudte løfter
Efter længere tids knas med de virtuelle desktoppe til 4.600 elever og 500 lærere og administrativt ansatte bedyrede Fredensborg Kommunes it- og digitaliseringschef, Flemming Lauemøller, i vinters ellers over for Computerworld, at der nok skulle komme styr på systemerne.
I vinter fortalte han specifikt, at problemerne ville være fiksede, inden eksamenerne her i maj.
Sådan er det ikke gået trods flere større stresstests af de virtuelle desktoppe, hvoraf den seneste blev afholdt i kommunen så sent som 12. april.
Denne stortest blev afviklet uden større fejl på systemerne, selv om flere programmer langt fra virkede optimalt, og der var "sløve taster" ved flere computere - altså sen respons på skærmen ved tastetryk.
Sløvt it-system
Lige præcis de to fejl, program-udfald og "sløve taster", samt flere problemer dukkede op igen i mandags, da landets niende klasser sad bøjet ind over deres skolepulte og skrev dansk stil efter 10 års skolegang.
I Fredensborg Kommune drejede det sig om omkring 400 niendeklasse-elever, der udover eksamen-nerverne oplevede, at it-systemet blev sløvere og sløvere i takt med, at flere loggede på ved ni-tiden, da eksamen startede.
Det skete blandt andet på Endrupskolen, hvor skoleleder Finn Drabe efterfølgende har set sig nødsaget til at skrive ud til forældrene, der også tidligere på skoleåret har modtaget skrivelser med undskyldninger om kommunens kiksede computersystemer.
Problemerne ruller
Skolelederen fra Endrupskolen skriver blandt andet, at under eksamen begyndte gummitasterne at optræde på flere elevers tastaturer, mens andre oplevede, at der kom underlige symboler og tegn i deres Word-dokument, når de skulle gemme indholdet.
Enkelte elever mistede ved denne fejl større dele af deres danske stile trods forsøg på at genindlæse deres backup-dokumenter under selve eksamenen.
Derefter begyndte printproblemerne at melde sig, da det ikke var muligt at printe direkte fra computeren til netværksprinteren. Derfor måtte elevernes dokumenter gemmes på en USB-nøgle og få deres stile printet ud på en lokal printer.
"Alle elever fik så meget hjælp som muligt i forhold til at de kunne gennemføre prøven, men det kunne selvfølgelig ikke undgås, at der var uro omkring afholdelsen af prøven, hvilket der ikke bør være. Derfor fik alle elever den nødvendige tid til at afslutte deres stil, og alle gennemførte prøven," skriver Finn Drabe i brevet til forældrene til elever på Endrupskolen.
Hvordan de givetvis eksamensnervøse elever reagerede i virvaret, mens it-problemerne blevet fikset sideløbende med eksamensafviklingen, skriver skoleleder Finn Drabe fra Endrupskolen ikke noget om.
Næste eksamen - nye problemer
Allerede om onsdagen opstod der nye problemer med eksamensafviklingen i Fredensborg Kommune - og følgeligt også på Endrupskolen, som dog valgte at afholde eksamen med stationære computere uden om den milliondyre løsning fra Citrix.
Fredensborg Kommunes it-afdeling havde dog glemt at slå automatiske opdateringer fra, så disse stationære pc'er spurgte under eksamen, om de skulle genstartes med det samme eller senere på grund af opdateringerne.
"To elever oplevede desuden tekniske problemer, og de fik forlænget deres prøvetid. For at løse disse problemer, blev prøven kortvarigt afbrudt for at give beskeder til eleverne," skriver Finn Drabe om hændelsesforløbet og runder sit brev af til forældrene på følgende måde:
"Jeg skal være den første til at beklage, at it-systemet ikke levede op til vores forventninger. Jeg har derfor bedt om redegørelse fra kommunens it-afdeling om årsagerne til problemerne, så der kan blive sat ind på en hurtig og effektiv løsning af problemerne."
Læs også:
Sådan kickstarter kommune 5.100 defekte desktoppe