Computerworld News Service: Det globale forbrug af enterprise-software steg sidste år 8,5 procent til 1.259 milliarder kroner efter en nedgang i 2009 på 2,5 procent.
Branchen er dermed ved at ryste finanskrisen af sig og starter flere nye projekter, viser tal fra analysehuset Gartner.
Det gik dog bedre i visse regioner end i andre. Japan og Vesteuropa oplevede en "relativt beskeden" vækst, mens Asien-Stillehavsregionen og de latinamerikanske lande oplevede vækst på mellem 10 og 20 procent, hvilket er næsten det dobbelte af gennemsnittet, fortæller Gartner.
Her er vinderne
Microsoft sidder ifølge Gartner med den største markedsandel på 22,4 procent hjulpet godt på vej af udgivelsen af Windows 7 og Office 2010.
Virksomhedens øgede fokus på infrastruktur-software og værktøjer til applikationsudvikling har også hjulpet til, påpeges det i rapporten.
IBM beholder sin andenplads delvist på grund af et stærkt salg af middlewaren WebSphere og systemadministrations-værktøjerne Tivoli, oplyser Gartner.
Virksomheden gjorde samtidigt nye udflugter udi applikationer til e-handel, markedsføring og salg.
Big Blue ville have førerpositionen i dette marked, hvis man så bort fra Microsofts salg af Office og Windows til forbrugere, tilføjer analysehuset.
Oracle oplevede den største vækst blandt de fem største leverandører af enterprise-software med en stigning i omsætning på 19,4 procent. Der var stærkest vækst i områder som business intelligence og sikkerhed, fortæller Gartner.
Ser man på de 25 største virksomheder i dette marked oplevede VMware ifølge Gartner den største vækst på hele 41 procent.
Fortsat behov for konsolidering
Denne vækst blev sandsynligvis hjulpet på vej af virksomhedens række af opkøb sidste år, hvilket inkluderer leverandøren af e-mail- og samarbejdssystemer Zimbra samt sikkerhedsleverandøren TriCipher.
Der er ingen tegn på, at denne konsolidering i markedet vil aftage, "idet leverandører og service-leverandører leder efter måder at udvide deres kundebaser, føje unikke funktioner til et vertikalt marked eller en bestemt teknologi og forbedre den samlede tilstedeværelse i markedet," forklarer analytiker hos Gartner Tom Eid.
Oversat af Thomas Bøndergaard