Dansk sengetøjshandels gennem tiderne største succes, Jysk, har kun ét forretningsfokus ud over lagner og linned - og det er lave priser. Lave priser på sengetøj og madrasser er kun mulige, hvis omkostningerne i organisationen holdes nede. Og det gælder også for it-funktionen.
Det ufravigelige princip om lave priser i den jyske multinationale koncern betød for nylig et farvel til den hidtidige it-serviceleverandør, KMD, og et goddag til Siemens, som de næste fem år skal stå for drift og vedligeholdelse af Jysks store, globale SAP-platform.
Ingen af parterne oplyser hverken størrelsen på servicekontrakten eller hvor meget Jysk kan spare ved at skifte leverandør, men en ting er sikker: Man får kun lov til at få Jysk som kunde, hvis man stiller med et godt tilbud.
"Jysk er kendt for at være meget omkostningsfokuseret. Udgifterne skal holdes nede, og det er ikke nogen hemmelighed, at vi lægger et vist pres på alle vores leverandører," siger Benny Pedersen, it-manager, SAP & system development i Jysk.
At KMD ikke er kommet med et bedre tilbud end Siemens IT Solutions and Services, kan han ikke kommentere. Men at skifte SAP-leverandør er bestemt ikke hverdagskost, og det er forbundet med nogle udgifter.
Jysk regner således med at bruge cirka 1.000 timer internt på transitionen fra KMD til Siemens.
Centralistisk SAP-setup
Der er cirka 700 brugere på Jysks SAP-system. Jysk har kørt SAP i en længere årrække, og da koncernen aldrig har opkøbt andre virksomheder, men er vokset fuldstændig organisk, har man et meget centralistisk SAP-setup, forklarer Benny Pedersen.
Udover en række superbrugere har Jysk selv 17 fastansatte SAP-folk, der udvikler til systemet, men man benytter sig også af eksterne konsulenter, når det er nødvendigt.
"Tanken er dog, at vi har de væsentligste kompetencer i huset og kan selv," siger Benny Pedersen.
I aftalen med Siemens ligger en hensigtserklæring om at lave de indledende øvelser til, at systemet inden for en årrække ender i en cloud-løsning.
"Vi er interesseret i en aftaleform, hvor vores hosting-partner bliver afregnet ud fra kapacitetselementer, der giver mening for vores forretning. Ikke noget med bits og bytes, men andre metrikker, såsom antal butikker og antal transaktioner. Ved at vælge en cloud-løsning håber vi at få en løsning, der skalerer med forretningen," siger Benny Pedersen.
Han kan se både fordele og ulemper i skyen. Driften og stabiliteten bekymrer ham ikke. Her stoler han på, at leverandøren har styr på det.
"Men jeg kan godt være usikker på datasikkerheden i skyen, selvom der findes regler for opbevaring og så videre. Nu har vi lavet en hensigtserklæring, men vi må se tiden an, for datasikkerhed flytter sig hele tiden," siger den Jysk'e it-manager.