Læs også:
Stort nedbrud hos Amazon sår tvivl om skyen
En af verdens største leverandører af cloud-tjenester, Amazon, er efter flere dage med alvorlige nedbrud på systemerne blevet nødt til at sende triste mails til en række kunder.
"Vi er meget kede af det, men i sidste ende har vores anstrengelser for manuelt at redde jeres data været forgæves," skriver Amazon i mailen, som Business Insider har fået kendskab til.
Der skulle være tale om en relativt lille mængde tabt data i forhold til den totale datamængde, som Amazon ligger inde med for kunderne.
Men selv en meget lille procentdel af den totale mængde data vil, når man har Amazons størrelse, være katastrofalt for nogle virksomheder.
Amazon er stadig ikke kommet med nogen officiel forklaring på, hvordan selskabets systemer kunne fejle så katastrofalt, som det skete.
Derfor er det stadig uvist, hvordan cloud-leverandøren kunne miste nogle kunders data permanent.
Kunder straffes dobbelt
De kunder, der har mistet data, kommer oven i købet til at betale ekstra for ødelagt data.
I mailen til de berørte kunder skriver Amazon nemlig, at selskabet har lagt de data, som Amazon har reddet, ud til kunderne, men at dataene er i så dårlig stand, at de næppe kan bruges.
Derfor minder selskabet om, at kunderne skal slette de ødelagte data, som Amazon har lagt ind, hvis de ikke ønsker, at betale for den plads, de optager.
Mister 11 timers data
En af de virksomheder, der er ramt af den permanent forsvundne data, er webtjenesten Chartbeat, der leverer analyseværktøjer til hjemmesideejere.
"Omkring 11 timers historisk data kunne ikke reddes, og vil fremstå som små huller i tidslinjen," skriver Chartbeat til sine kunder.
Selv her mange dage efter det alvorlige nedbrud, er der i skrivende stund stadig problemer med en række services, afslører Amazons statusside.
Har din virksomhed miste data i nedbruddet, vil Computerworld gerne høre fra dig.