Test: DJ-hovedtelefoner emmer af coolness
For ikke længe siden scorede danske Aiaiai en stor aftale med Apple.
Det betyder, at ni forskellige modeller af firmaets hovedtelefoner nu kan findes i Apples europæiske forretninger.
Det er højst sandsynligt en fed forretning for det lille firma, hvis navn det nok er de færreste, der nikker genkendende til. Men er det også en aftale, der kommer forbrugerne til gode?
Vi har sat os for at teste topmodellen TMA-1 fra Aiaiai, der har skabt ørebøffer i fire år. Selskabet udspringer af det kreative kollektiv der mellem 2004 og 2007 holdt til i A-huset på Islands Brygge i Købehavn, og TMA-1 er udviklet med et væld af toneangivende DJ's som testere, heriblandt James Murphy og Diplo.
Hovedtelefonerne, der netop er udviklet med henblik på særligt DJ's, har fået deres navn fra Athur C. Clarkes romanklassisker Rumrejsen år 2001, og hvis det siger dig noget, er TMA-1 kort for Tycho Magnetic Anomaly-1. Det refererer til en monolit, der i science-fiction-fortællingen er en slags maskine med enormt langt levetid og holdbarhed.
Helt i Apples ånd
Det er ikke svært at få øje på årsagen til, hvorfor netop Apple har valgt at sælge Aiaiais produkter.
Allerede fra første færd summer TMA-1 af luksus. Indpakningen i sig selv ligner noget, der må have kostet en mindre formue at producere.
Inden i den solide sorte kasse med det gennemførste mønster ligger hovedtelefonerne på en plade belagt med et pyramidelandskab af skum og udskårne huller til de to hørebøffer.
Det skruer selvsagt forventningerne i vejret, når emballagen er så gennemført. Og på designfronten er vi så langt fra skuffede.
Udformningen er minimalistisk, smagfuld og robust. Modsat et brand som Skullcandy, der flasher logoet i en uendelighed, økonomiserer Aiaiai med sit brand, der kun vises diskret på undersiden af hovedbøjlen. Det er god stil. Samtidig er hovedtelefonerne dækket af en lækker, matsort overflade, som ikke suger fingeraftryk til sig.
Blandt det medfølgende udstyr er et par ekstra ear-pads, der monteres ekstremt nemt, en tyk spiralledning, en almindelig ledning med mikrofon og kontrolknapper samt en 6,35 millimeter stereo-converter. De to kabler kan tilkobles venstre ørebøf, der har input i bunden. Det er en smart løsning, der sikrer, at du ikke får revet hørebøfferne af hovedet, hvis ledningen sidder fast i et dørhåndtag.
Der er også inkluderet en knap så smart opbevaringspose til hovedtelefonerne, hvor lynlåsen konstant kører fast i det gule for. Men trods alt fint, at posen medfølger, selv om den ikke beskytter mod hårdere slag. Det virker alligevel, som om der skal en del til for at ødelægge de fleksible hovedtelefoner, og det skinner tydeligt igennem, at de er udviklet med DJ's for øje.
Sprød elektronisk lyd
TMA-1 er på hardware-fronten pakket med to højttalerenheder på 40 millimeter.
De sikrer et imponerende skarpt og detaljeret lydbillede. Det skinner særligt igennem, når elektronisk musik flyder ud af hørebøfferne. Renheden og detaljerigdommen sidder lige, hvor den skal, og mellemtonen er herligt præcis.
Det gør også, at TMA-1 er et glimrende valg, hvis man gerne vil nyde en god vokalpræstation eller guitarsolo.
Hovedtelefonerne scorer ikke helt lige så højt, når man lytter til eksempelvis rock med masser af hi-hat og bækken. Diskanten måtte gerne være en smule mere fremtrædende.
Bassen er fint afbalanceret og rammer et solidt niveau, uden at lyden bliver gumpetung eller decideret mangler dybde. I denne anmelders ører ville den ikke tage skade af en smule mere power under afspilning af hårdere rock, men det er mere smag og behag.
Derudover er lydniveauet imponerende. TMA-1 kan spille rigtig, rigtig højt.
Behagelig langtidslytning
En ting er, at hovedtelefonerne ser godt ud og lyder, som de skal. Men sidder de også behageligt? Ja, det gør de.
Hvis du står og ryster på hovedet, kan det godt føles, som om TMA-1 er ved at falde ned om ørerne på dig, og de er mere løstsiddende end mange andre modeller på markedet. Men det har også en fordel. Selv efter længere tids lytning fik undertegnede ikke ondt i ørerne.
Det er ofte et problem med hørebøffer, der ikke indelukker øret, at de efter nogen tid kan føles ubehagelige, fordi de trykker for hårdt. Det oplevede vi ikke her. Men hvis du bruger dem i mere fysisk aktive situationer, kan det godt genere, at de ikke er lidt strammere.
De isolerer ikke specielt godt for omverdenen, så det kan være fristende at skrue op for det kompetente lydniveau, men det skal man som bekendt passe på med.
Gennemført design
I sidste ende skal Aiaiai TMA-1 og dens kvaliteter holdes op mod prisen.
Ser vi på design og "feel", er TMA-1 noget af det mest tjekkede, denne anmelder har haft mellem hænderne. Den matsorte overflade, kvaliteten og den underspillede stil med detaljer som de store huller i skinnerne og den synlige spiralledning på indersiden af hovedbøjlen gør, at TMA-1 næsten pynter lige så meget rundt om halsen, som de gør på hovedet.
Heldigvis er det ikke bare form uden indhold. Lyden af TMA-1 er en fornøjelse langt hen ad vejen. En skart skåret mellemtone gør, at lydbilledet står imponerende detaljeret frem, og som det par DJ-hovedtelefoner, der er tale om, lyder elektronisk musik virkelig lækkert. På den anden side ville en lidt mere markant diskant have pyntet.
Holdt op mod prisen på 1.400 kroner får du først og fremmest et par stillige og robuste hovedtelefoner, der på det punkt trumfer de fleste konkurrenter.
På lydsiden er TMA-1 et par kompetente følgesvende, der inden for visse genrer lyder fremragende, men dog ikke hæver sig markant over, hvad der ellers findes i prisklassen.
På bundlinjen betyder det, at de 1.400 kroner er godt givet ud.
Som sidebetragtning er det altid positivt, når små kreative virksomheder innoverer og videretænker produkter, som de store elektronikgiganter sidder trygt og rart på. Her er det i høj grad lykkedes.
Den gennemførte vision ender med at hive karakteren til TMA-1 op på fem.