Læs også:
Sådan genstarter du din virksomhed efter krisen
Når en virksomhed mangler penge, og tallene går den gale vej, gælder det om at handle hurtigt. Kontakt banken med det samme.
For er der krise, gælder det netop om tale om det og gøre noget ved det. Åbenhed om situationen og de tiltag, ledelsen har tænkt sig at gennemføre, er helt afgørende for at en turnaround vil lykkes.
Alle skal inddrages, medarbejderne skal orienteres, så processen og den nye virksomhed, de er med til at skabe, bliver deres egen.
Det gælder også over for kunder og leverandører.
"Vi har prøvet at blive lukket ind ad bagindgangen til direktionslokalet, hvor den administrerende direktør og bestyrelsesformanden fortæller, at 'det går ikke særlig godt, men der er ingen, der ved det.'
"Når vi så dagen efter fortæller det til medarbejdere og kunder, vidste de det godt alle sammen. Det er en vildfarelse at tro, at man kan holde det hemmeligt. Alle er meget forstående, hvis man er ærlig over for dem. Så vil de også gerne selv bidrage med en løsning," siger Bent Jørgensen af erfaring. Han er chef for den afdeling i revisionshuset PwC, der hjælper kriseramte virksomheder.
Det gælder også, når det er nødvendigt at afskedige. Orienteres medarbejderne åbent og ærligt, kan de fleste godt forstå, at virksomheden er i problemer, og at der må ske noget.
Hold godt fast i roret
Men har man sagt a, må man også sige b. Der må ikke rystes på hånden, når strategien for genstarten er lagt. De gamle medarbejdere og ledere kan finde på at ryste på hovedet og sige, at det kan ikke lade sig gøre, det her. Det kan lyde rigtigt alt sammen, for det er kloge mennesker, der kender og føler for den virksomhed, der nu skal vendes på hovedet.
Her skal manden ved roret holde ekstra godt fast. Når planen er lagt, skal den følges. Faren er, at hvis man efter at have fået de første succeser med den nye strategi begynder at vakle, kan man hurtigt være tilbage, hvor man startede.
Hastighed er vigtig. De første virkninger skal komme inden for de første tre måneder. Men når der er rigtig krise, skal effekten kunne aflæses inden for uger.
Derfor skal alle processer være målbare, så alle kan se, det rykker og går den rigtige vej, især hvis virksomheden har været igennem fyringsrunder.
Når det ikke kun er ansatte, man mister, men også kunder, må ledelsen have forberedt en plan b.
"Vi er kommet ud til virksomheder, der er fuldkommen rådvilde efter at have mistet en eller to væsentlige kunder. Den tanke skulle de meget gerne have tænkt igennem tidligere. For den situation er ofte den udløsende faktor for en turnaround," siger Bent Jørgensen.