Computerworld News Service: Internet Advertising Bureau (IAB) Europe udgav op til påske et sæt retningslinjer for selvregulering af den digitale markedsføring blandt online-annoncørerne.
De såkaldte online behavioral advertising-retningslinjer beskriver, hvordan annoncørerne kan informere forbrugerne om anvendte teknologier til adfærds-overvågning og give dem mulighed for at fra vælge denne kommercielle overvågning.
Disse retningslinjer for selvregulering i branchen er udkommet forud for EU's såkaldte "cookie-direktiv", der træder i kraft 25. maj.
Dette direktiv kræver, at virksomhederne indhenter eksplicit samtykke til anvendelsen af tracking cookies, hvilket er små filer, der blandt andet gemmer oplysninger om folks færden på nettet samt deres anslåede geografiske placering.
Loven er et resultat af stigende bekymringer over indsamlingen af data om brugernes webadfærd udført af online-annoncører. Sporingen af folks adfærd på nettet åbner for potentielt højere reklameindtægter, da det giver mulighed for visningen af mere relevante annoncer til forbrugerne.
Men privacy-fortalere har længe advaret om, at forbrugerne sjældent er klar over denne overvågning og at praksissen kan anses som en krænkelse af privatlivets fred.
IAB Europe oplyser, at 39 virksomheder og websites har indvilliget i at overholde retningslinjerne, som foreskriver, at adfærdssporende annoncer er tydeligt markeret for at oplyse brugerne om anvendelsen af adfærdssporende teknologier samt at brugerne får mulighed for at fravælge at blive sporet.
De deltagende virksomheder i IAB Europes initiativ inkluderer Google, Yahoo, Microsoft og AOL samt websites fra store medier såsom BBC, Financial Times og Telegraph.
IAB Europe fremlægger initiativet som et forsøg på selvregulering i annoncerings-branchen, men det bliver op til Europa-Kommissionen at afgøre om forslagene fra EU's medlemslande overholder det egentlige direktiv.
Direktivet fastsætter ikke, præcist hvordan forbrugerne skal informeres. Det påpeges blot, at en cookie kun bør gemmes eller tilgås på en computer, hvis "brugeren har givet sit samtykke efter at have fået stillet tydelig og udførlig information til rådighed."
Retningslinjerne fra IAB Europe opfordrer til, at reklame-annoncerne skal bære et ensartet ikon, man kan klikke på for at få klar besked om reklamen og muligheden for at fravælge yderligere sporing.
Oversat af Thomas Bøndergaard