I virkeligheden er det store virksomheder, der er bannerførere, når det kommer til indførelse af cloud computing.
I de fleste virksomheder er det forretningen, der er mest interesseret i at se på cloudløsninger, mens it-cheferne hænger i bremsen.
Ikke meget anderledes, i øvrigt, end da pc'en fik sit gennembrud i 1980'erne. Der er også en anden parallel hertil: Det er en bombe under it-afdelingen.
Godt nok siger analyserne, at man vælger cloud løsninger på grund af bedre økonomi og skalerbarhed, men det er slet ikke virkeligheden, når det kommer til stykket. I virkeligheden er der tale om forretningens oprør mod it-afdelingen.
For det kan da godt være, at it har en god forståelse for forretningen, men det går for langsomt! Forretningen efterlyser tre ting: hastighed, hastighed og hastighed.
Hurtig opstart af nye løsninger, hurtige opgraderinger for alle brugere og hurtig innovation i brugen af løsningerne. Det er forretningens ultimative mulighed for at tage kontrol over sin egen skæbne - når nu it alligevel kræver, at forretningen betaler!
Hvis it så tror, at cloud bare er gammel vin på nye flasker - et nyt ord for outsourcing - er man i færd med at begå en stor misforståelse.
It risikerer nemt at blive koblet af udviklingen, selv om de måske mener, de har styr på det. Det er ikke engang sikkert, at de opdager, hvad forretningen har gang i.
Det eneste, en cloud service kræver for at komme i gang, er et kreditkort - så er man i fuld sving med at oprette sine egne servere, tegne abonnement på it-services - ja, endda services, der slet ikke opfattes som it (indholdsservices for eksempel).
It-chefen sidder ved sit skrivebord og opdager det slet ikke. Omkostningerne løber helt uden om it-budgettet, og hvad værre er: Det bliver ikke en del af den governance, der er bygget op omkring it-prioriteterne.
På mange måder minder situationen om dengang i 1980'erne, hvor pc'erne pludselig gav forretningen mulighed for at indføre "lokal it" helt uden om it-afdelingen - hurtigt, brugervenligt og fokuseret på at "få jobbet udført".
Det gav dengang it-cheferne sved på panden med at styre denne nye udvikling - og det tog vel et par årtier at få styr på det igen.
Det samme kommer til at ske med cloud services.
Men ligesom det var tilfældet med pc'erne, bliver det også klart, at selv om forretningen kan gå i gang med at bruge cloud services, er der stadig meget væsentlige roller for it-afdelingen, og de minder ganske meget om dem, der kom i kølvandet på pc'en:
• Hvordan får man integreret de nye løsninger med de eksisterende it-løsninger? De siloer, som forretningen risikerer at indføre med cloud-løsninger, holder ikke i længden.
• Orkestrering af porteføljen af cloud services.
• Hvordan laver man "system management" på tværs af interne og eksterne services?
• Sikring af compliance og sikkerhedspolitikken i forhold til løsningerne.
It-chefen er med andre ord nødt til at indse, at cloud er kommet for at blive. At det ikke er det samme som at lave outsourcing/hosting. Og at it har en helt afgørende rolle at spille i landskabet af cloud services. Så det er bare med at komme i offensiven.
Per andersen er Principal Consultant i Capgemini.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.