Artikel top billede

Store firmaer bruger torturmetoder over for ansatte

Klumme: Forestil dig en ansat, som er enlig mor, og som skal være til rådighed for et konference call fredag mellem 17 og 18, fordi det passer med amerikanernes arbejdstider. Det er moderne tortur.

Jeg har før skrevet om en sociolog, der undrede sig over, at man kunne få ganske almindelige, søde mennesker (varmt klædt på, gode mod dyr, nogle af dem endda med børn) i hundredtusindvis til at deltage i Holocausts civile administration.

Én ting var de cirka 58.000 mennesker, der fungerede som lejrvagter, og som sikkert også var mennesker engang. Flere af dem udviklede sig lidt uheldigt, og HR-politikken i lejrene var generelt på et niveau, som selv danske afdelinger af multinationale it-virksomheder ville finde problematisk i dag.
 
Men de civile administratorer havde jo ikke været på Østfronten eller modtaget grundig peer-to-peer-skoling i lejrene.

Det var ganske almindelige mennesker, der nogle gange var superstressede, fordi de BÅDE skulle nå at bestille en ny og bedre ovn til Auschwitz OG huske at købe ind til middag. Som skulle have bestilt ekstra kvægvogne til det sydlige Frankrig OG nå at hente lille Günther i børnehaven, før man endelig kunne slappe lidt af i weekenden med familien.

Sociologen konkluderede, at når der er et væld af processer og procedurer og regler og administrative straffe for ikke at følge disse - så lægger folk deres moralske og etiske kompas fra sig. Han pointerede, at det var den samme adfærd, han så i de store bikse nu om dage, offentlige som private.

Jeg må sige, at jeg har været i syv sind, om jeg skulle røbe det her, eller ej. Men sandheden varer længst (skønt det andet går hurtigere) og er lettere at huske, så nu får I den:

De store bikse - der har svælget sig i opsvinget og opbygget total proces-, procedure- og regelbaseret styring, komplet med indbyggede strafpoints (der i IBM for eksempel medfører fyring, når man tre gange er blevet afsløret i ikke at overholde en procedure) - de har det lidt svært for tiden.

En elefant er en elefant

En elefant med lyserøde dansesko og sløjfe i håret er stadig en elefant, og det kræver rigtigt meget læbestift at få stødtænder til at se tilforladelige ud i kundens øjne. Og de har fundet ud af, at snablen kan stikke RIGTIGT dybt.

Vi små bikse møder dem skam, men de er så fedtlagstunge, at det kun er de offentlige tax-eaters, der har råd til dem nu. Vi andre har pludselig en chance, og en af mine venner (der også har en mindre fedtbiks) mente forleden, at vi har et vindue på to år, før de har været så langt nede, at de har gjort det nødvendige.

Der er masser af dissidenter i disse organisationer (utilpassede mennesker med blik for virkeligheden), der råber op. Men nu har jeg opdaget, hvordan man får dem til at være stille og krybe tilbage til deres hotdesk i storrummet med forbud mod at tale med kunder:

Man har en fuldt legal torturmetode, som vinder udbredelse med lynets hast i disse år: Conference call'et.

Vandtortur

Et conference call var faktisk bare en telefonsamtale, men når det berammes som følge af, at en dissident i disse corporate death camps IGEN har prøvet at foreslå noget indlysende fornuftigt (eller endnu mere absurd: har taget en kundes parti), så bliver det til internettets waterboarding (vandtortur, red.).

Det nyeste er nemlig, at disse conference calls kører over Skype eller lignende, så man er lænket til sin laptop på et tidspunkt, der er godt for den amerikanske vestkyst.

Prøv at være enlig mor og have et conference call fra 17 til 18 på en fredag for at diskutere nødvendigheden af at overholde en procedure for procedurens skyld.

Jeg tror nok lige, hun holder sin kæft en anden gang.

PS: En forsker fra Danmarks Pædagogiske Universitet fandt for nylig ud af, at vi er det land, hvor der bruges mest tid på interne møder. Ifølge ham er de fleste af dem er for resten overflødige.

Mogens Nørgaard er administrerende direktør i Miracle.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis