Artikel top billede

Store firmaer bruger torturmetoder over for ansatte

Klumme: Forestil dig en ansat, som er enlig mor, og som skal være til rådighed for et konference call fredag mellem 17 og 18, fordi det passer med amerikanernes arbejdstider. Det er moderne tortur.

Jeg har før skrevet om en sociolog, der undrede sig over, at man kunne få ganske almindelige, søde mennesker (varmt klædt på, gode mod dyr, nogle af dem endda med børn) i hundredtusindvis til at deltage i Holocausts civile administration.

Én ting var de cirka 58.000 mennesker, der fungerede som lejrvagter, og som sikkert også var mennesker engang. Flere af dem udviklede sig lidt uheldigt, og HR-politikken i lejrene var generelt på et niveau, som selv danske afdelinger af multinationale it-virksomheder ville finde problematisk i dag.
 
Men de civile administratorer havde jo ikke været på Østfronten eller modtaget grundig peer-to-peer-skoling i lejrene.

Det var ganske almindelige mennesker, der nogle gange var superstressede, fordi de BÅDE skulle nå at bestille en ny og bedre ovn til Auschwitz OG huske at købe ind til middag. Som skulle have bestilt ekstra kvægvogne til det sydlige Frankrig OG nå at hente lille Günther i børnehaven, før man endelig kunne slappe lidt af i weekenden med familien.

Sociologen konkluderede, at når der er et væld af processer og procedurer og regler og administrative straffe for ikke at følge disse - så lægger folk deres moralske og etiske kompas fra sig. Han pointerede, at det var den samme adfærd, han så i de store bikse nu om dage, offentlige som private.

Jeg må sige, at jeg har været i syv sind, om jeg skulle røbe det her, eller ej. Men sandheden varer længst (skønt det andet går hurtigere) og er lettere at huske, så nu får I den:

De store bikse - der har svælget sig i opsvinget og opbygget total proces-, procedure- og regelbaseret styring, komplet med indbyggede strafpoints (der i IBM for eksempel medfører fyring, når man tre gange er blevet afsløret i ikke at overholde en procedure) - de har det lidt svært for tiden.

En elefant er en elefant

En elefant med lyserøde dansesko og sløjfe i håret er stadig en elefant, og det kræver rigtigt meget læbestift at få stødtænder til at se tilforladelige ud i kundens øjne. Og de har fundet ud af, at snablen kan stikke RIGTIGT dybt.

Vi små bikse møder dem skam, men de er så fedtlagstunge, at det kun er de offentlige tax-eaters, der har råd til dem nu. Vi andre har pludselig en chance, og en af mine venner (der også har en mindre fedtbiks) mente forleden, at vi har et vindue på to år, før de har været så langt nede, at de har gjort det nødvendige.

Der er masser af dissidenter i disse organisationer (utilpassede mennesker med blik for virkeligheden), der råber op. Men nu har jeg opdaget, hvordan man får dem til at være stille og krybe tilbage til deres hotdesk i storrummet med forbud mod at tale med kunder:

Man har en fuldt legal torturmetode, som vinder udbredelse med lynets hast i disse år: Conference call'et.

Vandtortur

Et conference call var faktisk bare en telefonsamtale, men når det berammes som følge af, at en dissident i disse corporate death camps IGEN har prøvet at foreslå noget indlysende fornuftigt (eller endnu mere absurd: har taget en kundes parti), så bliver det til internettets waterboarding (vandtortur, red.).

Det nyeste er nemlig, at disse conference calls kører over Skype eller lignende, så man er lænket til sin laptop på et tidspunkt, der er godt for den amerikanske vestkyst.

Prøv at være enlig mor og have et conference call fra 17 til 18 på en fredag for at diskutere nødvendigheden af at overholde en procedure for procedurens skyld.

Jeg tror nok lige, hun holder sin kæft en anden gang.

PS: En forsker fra Danmarks Pædagogiske Universitet fandt for nylig ud af, at vi er det land, hvor der bruges mest tid på interne møder. Ifølge ham er de fleste af dem er for resten overflødige.

Mogens Nørgaard er administrerende direktør i Miracle.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere