På blot tre år er Googles Android-platform til smartphones og tablets vokset eksplosivt i popularitet, og operativsystemet er nu at finde på over hver tredje smartphone, der bliver langet over disken ude i butikkerne.
Projektet så verdens lys tilbage i 2008, og Google proklamerede højt og tydeligt, at Android var en åben platform, ren open-source, og et direkte modtræk til Apples iPhone, der af mange kritiseres for at blive styret med alt for hård hånd af Steve Jobs & co.
Men nu ser det ud til, at Google selv går i gang med at stramme grebet om Android-platformen. Det rapporterer det amerikanske ugemagasin BusinessWeek, der har lavet en spændende historie om ændringerne hos Google.
En af svaghederne ved den fuldstændig åbne platform er nemlig, at ikke al innovation nødvendigvis kommer forbrugerne til gode. Mange producenter har bygget oven på Android med deres egen software, og resultatet er langt fra altid imponerende.
Kritikerne kalder det "bloatware," software der gør mobilen langsommere og sværere at bruge, og måske medfølger der apps, som du ikke kan afinstallere, men er tvunget til at leve med til evig tid ... Eller indtil du erhverver dig en ny model.
Android-platformen er et stort rod
Samtidig har Google udviklet platformen i et hæsblæsende tempo og lanceret store systemopdateringer cirka hvert halve år, hvilket har resulteret i stor markedsfragmentation. Eller sagt på en anden måde: Alle Android-mobilerne skiller sig ud fra hinanden med forskellige softwareversion, variationer i brugergrænseflade, baggrundstjenester og endda dybereliggende forskelle som brug af forskellige hovedprocessorer, grafikchips og skærmopløsninger.
Resultatet er, at tredjepartsudviklere af applikationer og spil har fået en alvorlig hovedpine i forsøget på at sikre, at deres produkter fungerer på alle eller bare størstedelen af modellerne på markedet.
Hvor du i Apples økosystem nemt kan holde styr på variablerne, er det en langt større udfordring med de mange forskellige Android-mobiler.
Det forlyder nu, at Google er begyndt at stramme op og stiller flere krav til mobilproducenterne, blandt andet at Google endeligt skal godkende det færdige produkt, hvis producenten vil benytte Googles tjenester eller navn i markedsføringen. Det er Googles Andy Rubin, hovedansvarlig for Android, der skal godkende producenternes planer, og som i sidste ende kan nedlægge veto, skriver BusinessWeek.
Favoriserer enkelte producenter
Der er også stigende brok over, at Google tilsyneladende favoriserer enkelte firmaer og giver dem tidlig adgang til vigtig kode før den frigives til offentligheden. Det giver det udvalgte firma mulighed for at komme først på markedet med den nyeste teknologi.
Det så vi i starten med fokus på HTC, senere med Samsung Nexus S og nu med Motorola, der formåede at komme på markedet med XOOM med Android 3.0 mange måneder før konkurrenterne.
Det korte af det lange er, at Google er i færd med at udøve mere kontrol over Android og gøre platformen lidt mindre åben i håbet om at højne kvaliteten af den totale brugeroplevelse og sikre større kompatibilitet mellem de forskellige modeller og applikationerne i Android Marked.
Bagsiden af medaljen, siger kritikerne, er en risiko for mindre alsidighed, mindre innovation og færre valg for forbrugeren.