Når du hidtil har købt en gratis applikation på Android Market, har du kunnet være sikker på, at den var helt og aldeles - gratis.
Den tid er dog snart forbi. På Googles Android developers blog har it-giganten offentliggjort, at in-app-betaling nu bliver en mulighed.
Dermed er det ikke længere nødvendigt at tilbyde helt nye, separate apps for at tage betaling for udvidet indhold og funktioner.
Nu kommer vi sandsynligvis i stedet til at se flere try-and-buy-versioner og apps med mulighed for køb af digitalt indhold og virtulle goder.
Smølfe-app til en formue
Netop virtuelle goder har til tider givet kvaler hos konkurrenten Apple, hvor in-app-betaling har været tilgængeligt længe.
Det har resulteret i flere sager, hvor forældre har været oprørte over at modtage kæmperegninger efter at have lånt deres barn en iPhone.
Senest var der sagen om den otteårige danske dreng, der på en halv time spenderede næsten 11.000 kroner på virtuelle smølfebær i det populære spil "Smurfs Village", der kan hentes gratis.
Nu lader det til, at Google og Android-brugerne står over for samme problemstilling.
På Apple-enheder er det muligt at deaktivere muligheden for at købe in-app-indhold via indstillingerne. Om det samme bliver muligt i Android, har vi stadig til gode at se.
På den positive side får udviklere dog bedre mulighed for at tjene penge på deres arbejde, og det kan forhåbentlig være med til at forbedre kvaliteten af mange applikationer.
30 procent af salget
Indtil videre har ingen danske apps fået indbygget betalingen. Man kan dog se eksempler på in-app-betalingen i udenlandske apps som Comics og Dungeon Defenders: FW Deluxe.
Det er uvist, hvornår det vil få direkte betydning for danske Android-brugere, men det vil sandsynligvis ikke vare længe.
Ifølge det amerikanske tech-medie Techcrunch.com vil Google tage 30 procent af alt, hvad der bliver solgt via in-app-betaling.