Facebook anvendes i dag af mange virksomheder til at komme i kontakt med deres kunder.
En del virksomheder bruger Facebook til at stille kunderne spørgsmål og på den måde få hjælp og vejledning om, hvad kunderne egentlig ønsker.
Eksempelvis brugte netbutikken House of Kids Facebook til at spørge sine Facebook-venner til råds i forbindelse med Post Danmarks takst-forhøjelser.
Facebook Spørgsmål til gode råd og markedsundersøgelser
Nu kommer Facebook med en ny feature, Facebook Spørgsmål, der gør det nemmere at stille spørgsmål og opsamle svarene.
Som Adrian Graham, produktchef hos Facebook, skriver på sin blog, hvor den nye feature introduceres:
"Som mange af vores produkter opstod Spørgsmål, da folk begyndte at bruge Facebook på en ny og uventet måde. Folk opdaterede deres status med et spørgsmål og deres venner svarede i kommentar-feltet. Vi så det og begyndte at overveje, hvordan vi kunne forbedre den interaktion."
Facebook Spørgsmål har været i betatest siden i sommers, men nu begynder Facebook at rulle featuren ud til alle.
Denne skribent har endnu ikke set Spørgsmål-featuren dukke op under sit nyheds-feed, men det skulle se ud som på billedet til højre.
Afprøv ideer, men vær kritisk
I stedet for et åbent spørgsmål i en statusopdatering, der besvares i kommentar-feltet har du med Facebook Spørgsmål mulighed for at angive en række svarmuligheder. Du vælger selv, om dine venner skal begrænses til dine foruddefinerede svar, eller om de selv kan tilføje andre svarmuligheder.
Du kan bruge Facebook Spørgsmål til at afprøve ideer og lave små markedsundersøgelser. Du skal dog huske på, at det ikke er alle dine kunder, der nødvendigvis er Facebook-ven med din virksomhed.
Facebook-vennerne er ofte nogle, der bruger en del tid online og allerede er blandt dine trofaste loyale kunder. De er ikke nødvendigvis repræsentative for hele dit kundeunderlag.
Du kan læse mere om Facebook Spørgsmål her.