Du har i dag gode muligheder for at netværke med samarbejdspartnere, potentielle kunder og leverandører ved hjælp af sociale netværk som Facebook, Linkedin og Twitter.
Nu kommer en anderledes mulighed for at etablere kontakt med forretningsforbindelser i form af mobil-app'en Color.
Color bruger stedbestemmelse til at knytte de billeder, du tager til et bestemt sted. Er der andre folk, der har taget billeder det samme sted, kan I udveksle billeder og kommentere hinandens billeder.
Del billeder med andre i nærheden
Folkene bag Color har mest tænkt i fritidsbaner, da de lancerede deres mobil-app og tilhørende online system, men der er også gode muligheder for at udnytte det i dit arbejdsliv.
Hvis du installerer Color-app'en på en Android- eller iPhone-app, har du mulighed for enkelt at dele billeder med andre folk i din nærhed. Ifølge amerkanske PC World sker det inden for en radius af 150 yards (137 meter). Det kræver dog, at din mobil er udstyret med GPS (og at den er aktiveret), for at Color fungerer. Color anvender nemlig stedbestemmelse til at finde ud af, hvem du skal dele billeder med.
Mulig forretningsbrug
Som nævnt er folkene bag Color mest fokuseret på, at app'en kan anvendes til fest, koncerter og lignende. Ideen er, at koncertgængere kan dele billeder med hinanden, ligesom gæsterne til en fest kan få adgang til hinandens billeder. Meget hurtigt får du et væld af billeder - hvis andre folk også anvender Color og ikke deltager i festlighederne og koncertoplevelsen, men i stedet for tager billeder.
Men som amerikanske PC World påpeger, er det jo ikke kun til koncerter og fester, at deling af billeder kan foregå.
Konferencer, udstillinger, receptioner
Hvad med at tage billeder ved konferencer, udstillinger og receptioner, så du kan dele dem med andre Color-brugere?
Det giver mulighed for at netværke på en ny måde. Du har nemlig mulighed for at kommentere andre folks billeder, der er taget i nærheden af dig, og på den måde få en første kontakt med folk.
Umiddelbart er det måske nemmere blot at gå rundt og smalltalke med folk, men eksempelvis kan folks billeder fra en konference eller udstilling give dig indikation af, at de interesserer sig for det samme som dig. Måske har de endda taget billeder af et produkt, din virksomhed sælger, hvilket vil være en god anledning til at tage kontakt med vedkommende.
Kræver stor udbredelse
Color er en god idé, der dog først bliver rigtig brugbar, hvis mange begynder at bruge app'en. Hvis du er den eneste, der anvender Color til en begivenhed, er netværkspotentialet lig med nul.
Men måske vil det give mening for dine kollegaer at anvende Color? Hvis I eksempelvis anvender fotos til at dokumentere installationer, reparationer, byggeri eller lignende, bliver billederne automatisk kategoriseret efter stedet, hvor de er optaget.
Billeder kun på mobilen?
Color bærer præg af at være en ny app, der endda har betegnelsen beta. Det er dog skuffende, at man tilsyneladende kun kan se billederne på sin telefon. Når nu Color skriver i sin beskrivelse: "Vi vedligeholder også et website, hvor dine billeder og videoer vises samlet", forventede denne skribent, at man kunne gå til Color.com og se billederne. Men der er ikke meget på sitet, og det lykkedes ikke denne skribent at finde de billeder, han tog. Men der er altså tale om et nyt program, der betegnes som beta, så det kommer nok.
Business Center har kontaktet Color for at høre, hvornår websitet er helt klart, men har ikke fået noget svar fra Color.
Det med småt
Når du deler bileder og anden information med i princippet hvem som helst, er der god grund til at læse det med småt om rettigheder og beskyttelse af dine data samt beskyttelse af privatlivets fred.
I Colors beskrivelse af sine privacy-regler skal du blandt andet lægge mærke til, at Color ikke opfylder Safe Harbor-reglerne vedrørende data, som er udarbejdet mellem USA og EU. Safe Harbor-reglerne sørger for, at EU's strengere krav vedrørende databeskyttelse overholdes af amerikanske firmaer.
Color har dog til hensigt at overholde Safe Harbor-programmet og arbejder på at blive certificeret, skriver virksomheden på sit website.
Her er en demo-video fra Color Labs.