Artikel top billede

Jo, den er god nok: Nu sælger avisen sgu også vin

Klumme: Medierne er blevet forhandlere af de samme varer, som deres annoncører sælger. Godt eller skidt? Få et bud her.

For otte år siden var jeg med til at stifte en virksomhed baseret på den tese, at i fremtiden skal alle virksomheder opføre sig som medier.

Tanken var, at informationsmængden ville stige så voldsomt, og blive så detaljeret, at man ikke længere ville kunne trænge igennem kun med reklamer.

Man ville blive nødt til at være interessant med modtagerens øjne, for at få sit budskab igennem.

Og vi fik ret. Virksomhederne har fået både blogs og facebook og twitter.

Alle opfører sig som medier

De har fået apps og mobile websites. De har fået forbrugeranmeldelser og ratings og meget meget mere - og de flokkes om at deltage i den offentlige samtale om at fremstå troværdige og interessante. Præcis som medierne gør.

En moderne virksomhed opfører sig som et medie. Sådan er det bare i dag.

Og på det seneste er budskabet slået igennem på en sådan måde, at selv vores konkurrenter siger det offentligt. Så nu er det ganske vist.

Men vi overså den reciprokke konsekvens. Hvor lige til og enkel, den end må forekomme, så så vi den ikke komme, før det pludselig var en realitet:

I mellemtiden blev medierne til virksomheder. Mere præcist sagt er de blevet forhandlere af de samme varer, som deres annoncører sælger.

Berlingske sælger bjerge af brænde. Onde tunger mener, at det faldende avissalg har fået dem til at opgive at udrydde skovene ved at ælte dem til papir og smøre tryksværte på dem, for i stedet at eksekvere projektet helt direkte ved at sælge dem i små stykker.

Motivet kunne også være, at de rent faktisk tjener gode penge på at sælge træet i deres e-handelsbutik (lidtmere.dk). Her kan man også købe vin og koncerter og rejser og foredrag og Gud ved hvad.

Politiken og Aller gør det samme: Tilbyder flere og flere varer til læserne - og er godt tilfredse med deres fortjeneste.

Men de vanlige annoncører synes, det er knap så fedt.

Pludselig er de i konkurrence med mediet selv - som selvfølgelig kan annoncere langt bedre (inklusive redaktionel omtale) og langt billigere, end andre kan.

Og for nylig skete det uundgåelige.

En række af Berlingskes vin-annoncører fik nok af den "unfair" konkurrence og trak deres annoncekroner hjem. De blev sure, men det betyder næppe noget, så længe Berlingske tjener bedre på at sælge vinen selv.

Vi taler virkelig om et kulturskred her. I gamle dage blev vi journalister set skævt til, hvis vi så meget som talte med en annoncesælger i kantinekøen.

Nej, man kan ikke se det

I dag kan man læse begejstrede anmeldelser af produkter, som mediet selv sælger.

Jeg tænker: Hvordan kan man se om læsershoppen kun sælger det bedste - eller om journalisten er spændt for en markedsføringsvogn? Svaret er selvfølgelig, at det kan man ikke se.

For mange år siden bevægede TV 2 sig ind på avisernes dengang meget lukrative rubrikmarked (bolig, job, og biler), og jeg husker levende, hvor rasende dagbladene blev.

Det blev hurtigt en politisk sag - her var statens vagthunds levebrød i fare.

I dag tager vagthundene så brødet ud af munden på de annoncører, der har støttet dem i hundrede år. Uden dårlig samvittighed.

Nogle vil tude og sige, at adgangen til at annoncere i landets medier bør være fri og lige for alle.

Andre vil grine og sige: "Det er da komplet ligegyldigt - vi har nemlig vores egne medier."

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere