Læs også: Helt vildt: Danskerne skovler milliarder ind fra nettet.
Danskerne er helt vilde med at handle hos hinanden.
I 2010 købte danskerne varer af hinanden for mere end 70 milliarder kroner gennem online-rubrikannoncer på blandt andet dba.dk og lignende handels-sites.
Det viser en ny rapport lavet af The Boston Consulting Group på vegne af Google.
Rapporten - 'Danmark online - Hvordan internettet forvandler den danske økonomi' - forsøger at give et øjebliksbillede af, hvordan dansk økonomi tager sig ud, her 30 år efter fremkomsten af internettet og små 20 år efter de første danske web-domæner dukkede op.
DBA er mest brugte
Og vi har sandelig taget net-mediet til os som yndlingshandelsplads. Især benyttes Den blå Avis flittigt, og dba.dk har 1,1 millioner brugere og er det ottende mest besøgte site i Danmark.
Dba.dk spurgte i en undersøgelse sine brugere om, hvorvidt de sparer penge ved at handle brugte ting og sager, og 250.000 svarede, at de sparer mellem 50 og 80 procent.
Først tjekke, så købe
Danskerne er også ualmindelig flittige til at bruge nettet til at tjekke varer, inden de bliver købt.
Og det er slet ikke ualmindeligt, at varerne på nettet i sidste ende bliver købt i detailhandlens fysiske forretninger.
I 2010 blev der handlet varer for 50 milliarder kroner i fysiske butikker, efter køberne først havde vurderet mulighederne på nettet.
At tjekke på nettet og købe i den fysiske butik står for 85 procent af værdien af den faktiske e-handel.
For danskernes vedkommende finder 69 procent deres varer ved hjælp af søgemaskiner.
To tredjedele af online-shopperne siger, at det er for at spare penge, de handler og orienterer sig på nettet, og næsten halvdelen (47 procent) benytter en prissammenligningstjeneste som pricerunnner.dk, kelkoo.dk og edbpriser.dk, inden de træffer beslutning om at købe varer.
Læs også: Helt vildt: Danskerne skovler milliarder ind fra nettet.