Danskere med ambition om at nappe sig et eksemplar af Apples nye iPad 2 den 25. marts bør enten finde en måde, hvorpå de kan forudbestille maskinen eller stille sig i kø tidligt foran den lokale forhandler af Apple-grej.
Især hvis den danske oplevelse bare nogenlunde kommer til at matche, hvad der er sket over den forløbne weekend i USA.
Her røg iPad 2 ud i butikkerne fredag klokken 17.00 lokal tid, og inden weekenden var ovre, så blev der meldt udsolgt over hele landet.
Mange steder var der køer så lange, at de strakte sig rundt om bygninger eller endda hele karrer.
Få stod i kø i flere dage eller natten over, og kun de mest tålmodige kom ud med den ønskede model.
Budskabet fra Apples detailbutikker til de forreste i køen var, at de var garanteret en iPad, men ikke en speciel model eller farve.
Op mod en million eksemplarer solgt
Markedsanalytikere vurderer, at Apple har solgt et sted mellem en halv og en hel million eksemplarer af iPad 2 over weekenden, men firmaet selv har ikke meldt noget ud.
En talsperson fra Apple har dog sagt, at man er "forbløffet" over den store efterspørgsel. Det tog Apple 28 dage at sælge over en million eksemplarer af den originale iPad i USA.
Prøver man at bestille en iPad 2 fra Apples amerikanske webside, så får man at vide, at ordreren først vil kunne afsendes om tre til fire uger, og tilbehør som eksempelvis den nye dock til iPad 2 kan også først leveres om op mod tre uger.
Den nye iPad 2 har også indtaget auktionstjenesterne på nettet, og et kig på eBay afslører, at iPad 2-modellerne i gennemsnit sælger for mellem 200-300 dollar mere end hvad prisen er ude i de amerikanske butikker, cirka 1.000 til 1.500 kroner.
Der er dog også mange sælgere, der forsøger at sælge deres iPads til mere end 500 dollar over den oprindelige købspris, cirka 2.500 kroner.
Forbrugertrenden i USA mere end antyder, at de danske detailbutikker ikke vil være i stand til at følge med efterspørgslen, når iPad 2 lanceres herhjemme den 25. marts.
Apple siger ikke noget om, hvor mange eksemplarer der er allokeret til hvert land, men Danmark er sjældent en topprioritet. Det sås blandt andet med lanceringen af den oprindelige iPad, der først kom til Danmark et halvt år efter den blev tilgængelig i USA.