Computerworld News Service: SAP har indført 3.500 iPads over hele organisationen, først og fremmest til virksomhedens software-udviklere og salgschefer, som bruger tablet-pc'en til at få realtime-adgang til essentielle business intelligence-data, fortæller Oliver Bussmann, der er it-chef hos SAP.
Når iPad 2 bliver sat til salg i USA i denne uge, planlægger SAP også at bruge den enhed, og virksomheden håber at kunne drage fordel af dens to indbyggede kameraer til mobile videokonferencer, sagde Oliver Bussmann.
Det samme gælder den kommende BlackBerry Playbook-tablet. SAP forventer at bruge Playbooks, eftersom de kan forbindes med eksisterende BlackBerry-smartphones, og det vil reducere udgifterne, forklarede han.
SAP er producenten bag BusinessObjects, som er en meget udbredt business intelligence-suite.
Spotter tendenser
Sammenkoblingen mellem BusinessObjects og brugervenlige tablet-pc'er som iPad'en har været et stort hit hos brugere, som konstant har brug for at konsultere salgsrelaterede databaser for at spotte tendenser og forudse efterspørgslen, forklarer Oliver Bussmann.
Indførslen af iPads hos SAP blev indledt sidste maj, da SAP's software-udviklere modtog de første 1000 enheder, fortalte han.
Nu, hvor udgivelsen af iPad 2 og BlackBerry PlayBook står lige for døren, mener Oliver Bussmann, at SAP og andre organisationer er tvunget til at indse, at tablet-pc'er vil få en uigenkaldelig effekt på den generelle workflow i virksomheden.
"Man kan ikke undgå effekten af tablet-pc'er," sagde Oliver Bussmann under en SAP-event. "Tablet-pc'er er et område, der skal håndteres proaktivt."
Håndteringen af mobile enheders livscyklus "er kritisk", og med de nye tablet-pc'er, der rammer markedet i år, "så er det it-chefens ansvar," fastslår Oliver Bussmann.
Han mener ikke, at forbruger-orienterede tablet-pc'er bør "være en show-stopper" for en virksomhed. "Det er ikke bare en enhed som kommer, men de vil skabe ændringer i selve innovationshastigheden."
Brugerne savner Flash
Det mest negative, som iPad-brugerne hos SAP oplever, er Apples manglende understøttelse af Flash, fortæller Oliver Bussmann. Det betyder, at visse præsentationer og videoer ikke kan ses på iPad i felten.
Salgspersonalet bruger iPad'en til mange ting, for eksempel til at få adgang til software til placering af kundeordrer.
Sammen med SAP's In-Memory Computing-teknologi (som anvender en såkaldt High Performance Analytic Appliance, eller HANA) begyndte salgspersonalet sidste september at bruge iPad'en til at tjekke salgsinformationer på sekunder.
Den samme proces tog timer inden HANA, forklarer Oliver Bussmann.
Hos SAP hjælper HANA salgspersonalet med at søge blandt 12 millioner filer, som brugerne med iPads også har adgang til. Den enorme database kan blive opdateret eller ændret op til 650.000 gange på daglig basis, tilføjer han.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen