Han var med i 90'ernes it-boom, gennemlevede dotcom-nedbruddet, hvor han så sin milliardær-status forsvinde, satsede efterfølgende rigtigt på det russiske marked og er nu overbevist om, at det mobile internet og netværkseffekter betyder nye store forretningsmuligheder.
Mød iværksætteren og investeringsmanden Lars Tvede, der giver gode råd om iværksætteri, den gode idé og sammensætningen af det rette team, der kan få din virksomhed til at få succes.
Hjælper gerne med netværk
Lars Tvede får mange henvendelser fra iværksættere og folk med gode forretningsideer. Han hjælper gerne folk med gode råd og trækker på sit netværk, hvis han kender nogen, der kan hjælpe en nystartet virksomhed videre. Han skyder dog ikke penge direkte i andres nystartede virksomheder.
"Jeg er ikke angel investor, jeg investerer ikke i andres startups. Det har jeg ikke tid til. Jeg investerer i venture capital fonde, og så starter jeg mine egne virksomheder. Men i nogle tilfælde kan jeg hjælpe. For nogle uger siden var der en person, som ville starte noget i forsikringsbranchen. Jeg kendte tilfældigvis en senior person inden for forsikring, så jeg satte de to sammen. Om der kommer noget ud af det, ved jeg ikke," siger Lars Tvede.
Du skal ville iværksætteriet
Lars Tvede lægger ikke skjul på, at det kræver hårdt arbejde og meget grundig forberedelse, hvis man har planer om at starte sin egen virksomhed.
"Man skal lade være, hvis man ikke er indstillet på at lave en fantastisk indsats, og man ikke har utrolige evner på et eller andet område," siger Lars Tvede.
Han understreger vigtigheden af, at man er grundig i sit arbejde; en grundighed som også skal afspejle sig i eksempelvis mails til potentielle partnere.
"Hvis folk sender mig mails for at få mig til at skyde penge i deres virksomhed, og de mails er fulde af stavefejl, så siger det mig, at hvis man ikke gider at tjekke de mails for stavefejl, så er man så langt fra at lave den indsats, der skal til, at det er helt håbløst. Når man præsenterer sig selv, skal det være så genialt, at englene synger," siger Lars Tvede.
Vigtigheden af et godt team
Der kan selvfølgelig være gode årsager til en defekt dansk grammatik, eksempelvis dysleksi eller at dansk ikke er iværksætterens modersmål, men i de tilfælde er det vigtigt, at iværksætteren allierer sig med partnere, der kan formulere sig på skriftligt dansk.
Et af Lars Tvedes vigtigste råd er da også, at iværksætteren erkender sine svage sider og får sammensat et team af folk, der supplerer hinanden.
"Hvis ens forretning involverer, at der skal sælges, laves markedsføring samt pr og man ikke selv er god til det, så skal man sammensætte et team, der kan håndtere den side af forretningen," siger Lars Tvede og uddyber:
"En af de fejl, der meget ofte sker, er, at en idé kommer fra en teknisk kompetent person. Han formår måske ikke at få kommunikeret ideen og føler så, at verden ikke forstår vedkommende; verden er uretfærdig."
"Jeg kan ikke sælge"
En god idé er blot et lille skridt
Ifølge Lars Tvedes erfaring er den gode idé blot en meget lille del af en succesfuld virksomhed. Det kan være svært at forstå for iværksætteren med den gode idé.
"Ideer er ikke så meget værd, det er evnen til at udføre dem, der er den store værdi. Der er det gamle ordsprog, som er meget sandt: one percent inspiration and 99 percent perspiration. Sidder du med en god idé, skal du have to-tre meget dygtige folk med på dit hold for at kunne udføre den," råder Lars Tvede og siger følgende om grundingredienserne i et godt team:
"Jeg mener, at et team skal have et teknisk geni, der skal være et salgsgeni og der skal være en operativ fyr eller pige, der er en hård negl og har flair for at få ting til at ske."
Det kan dog være svært for iværksættere at etablere et team, da de ofte godt kan lide at have hands-on på det meste og måske ikke er klar over, at deres evner ikke er fantastiske inden for alt.
"Det er helt klart svært for folk at indse egne svagheder. Og det er også svært at erkende, at hvis man skal have de rigtige folk, må man give dem en tilstrækkelig stor del af kagen," siger Lars Tvede.
"Jeg kan ikke sælge"
Lars Tvede erkendte selv tidligt i sin karriere, at hans salgsevner ikke var de bedste.
"Min største svaghed har altid været, at jeg ikke kan sælge. Når jeg starter noget, er noget af det allerførste, jeg gør, at tale med en sælger for at gøre ham til partner. Det er mit første instinkt at få det løst. Selv om du har et fantastisk produkt, er det altid salget, som er den store hurdle. I den sidste ende står og falder det med, om du har de rigtige folk til salg," siger Lars Tvede.
De sjældne salgstalenter
Lars Tvede har stor respekt for de rigtigt dygtige salgsfolk. Ifølge Lars Tvede er den slags en forholdsvis sjælden art.
"Når man har arbejdet med salgsfolk og kender til salgsorganisationer, finder man ud af, at der i virkeligheden kun er måske 5 procent af salgsfolkene, som rigtigt kan sælge. De andre kan bidrage og forklare produktet og så videre, men det rigtige salg, hvor du kan komme ind på det rigtige niveau og fortælle tingene så folk bliver 100 procent overbevist, det er der meget, meget få, der kan. Det er vigtigt at få sådan en med. De andre er vandbærere," siger Lars Tvede.
Ventede to år på den rette globale salgschef
Den erkendelse betød blandt andet, at Lars Tvedes nyeste forretningsprojekt ventede to år på at få den rette globale salgschef.
"Vi skulle finde en global salgsansvarlig til CarryQuote, og jeg ville kun have en af de fænomenale salgspersoner. Vi ventede i to år, da vi ikke kunne finde en af den rette kaliber," beretter Lars Tvede.
CarryQuote leverer realtids-børsinformation til mobiltelefoner, iPads og computere.
"To af de største forretningsmuligheder i vor tid er efter min mening, at internettet bliver mobilt og muligheden for at skabe netværkseffekter. CarryQuote kombinerer de to forretningsområder og gør det inden for noget, som jeg har forstand på, nemlig finansmarkedet," siger Lars Tvede.
Når Lars Tvede taler om netværkseffekter, er det netværk i Facebook-stil:
"Folk kommunikerer med hinanden over en elektronisk platform, og dermed opnås en kritisk masse, hvor tingene vokser af sig selv, fordi andre er på det netværk, så det er der, man vil være - ligesom Facebook."
CarryQuote er et produkt, som efter Lars Tvedes mening vil ændre markedet for børsinformation.
Ændret forretningsmodel for børsinformation
"Normalt med realtidsinformation fra børsmarkederne skal du ikke alene betale en fee til udbyderen, men også en fee til børsen. Hvis du vil have det fra hele verden - der er over 100 børser i hele verden - så vil det koste tæt på 20.000 dollar per måned.
Det, vi har gjort, er at gå ud og fortælle børserne, at deres forretningsmodel begrænser, hvor mange personer der kan være på børserne. Vi har en ny forretningsmodel, der giver større befolkningsmasser adgang til realtidsinformation. Ikke for en fast månedlig afgift, men betaling for kort øjebliks information, der koster nogle få cents," forklarer Lars Tvede.
Han sammenligner det med Apples indtog på musikmarkedet, der for alvor ændrede musikbranchens forretningsmodel.
"Finansinformation er en branche, der ikke har ændret sig meget i 20 år, og det er lidt ligesom de store labels, der havde en forretningsmodel, og det var det. Så kommer Apple lige pludselig ind og laver en total anden måde at lave det på," siger Lars Tvede.
Den nye forretningsmodel, som CarryQoute introducerer, førte til en række iværksætterpriser samt en global alliance med tv-selskabet CNBC og endte med at tiltrække en af de absolutte topfolk i branchen for salg af finansiel information.
"Vi fik topsalgschefen fra Thomson Reuters, Christian Erlandsson, der efter min mening er en af de fem bedste i branchen worldwide. Christian Erlandson lukker mere eller mindre en stor aftale hver uge. Han ringer til direktørerne for de store institutioner, får et møde direkte på det højeste niveau og lukker aftaler," siger Lars Tvede, der betegner forskellen mellem Christian Erlandson og en almindelig sælger som "enorm."
Stjerneudviklerne og vandbærerne
Det samme mønster går ifølge Lars Tvede igen ved softwareudvikling. Her er der også nogle få virkelige stjerner og så en masse mere almindelige dødelige.
"I softwareudvikling er der enkelte personer, der kan se, hvordan det skal gøres. Det oplevede vi eksempelvis i Tenfore, hvor vi fik Henrik Hvidtfeldt ind. Vi havde haft Olivetti og et softwarefirma til at prøve at lave noget til os, men det fungerede ikke. Så fik vi Henrik ind og han sagde, "det der, det kommer aldrig til at fungere, men jeg ved hvordan man kan gøre det", og så fik han lavet det lynhurtigt," siger Lars Tvede og fortsætter:
"Min erfaring med de enkeltpersoner, der virkelig kan, er, at de er enormt hurtige. De kan se løsningen næsten med det samme. De bruger intuitionen mere end analyse."