Se også:
Galleri: Sådan ser ERP, CRM og BI ud på din smartphone
It-chef vil erstatte medarbejder-bærbare med iPads
Salgsafdelingen er et de mest oplagte medarbejder-segmenter til mobile app-løsninger.
Dels er salgsmedarbejderne meget på farten, dels kan de opnå fordele ved både at kunne læse og indberette informationer fra smartphones eller tablet-pc'er.
"Der er ofte en rigtig god ROI (return on investment, red.) på de her rolle-specifikke applikationer. Vi ser, at man har en ROI på blot ni måneder," siger britiske Nick Jones, der er vice president i Gartner og rådgiver virksomheder om mobilitet.
Mange små leverandører
Han forklarer, at en del virksomheder er begyndt at kigge på mobile løsninger til de store backend-systemer fra SAP og Oracle.
En smule overraskende er det måske, at det ikke er it-giganterne selv, der fører an med at levere løsningerne.
"SAP, Oracle eller lignende virksomheder er ofte bagud med deres mobility-løsninger.
I stedet er det mindre, uafhængige leverandører, der klarer sig ret godt med at producere værktøjer og systemer til at mobilisere backend-systemerne," forklarer Nick Jones.
Han nævner virksomheder som Antenna Software, Syclo og Pixie Services som eksempler på dette.
"Mange af mobil-applikationerne i virksomhederne begynder ikke nødvendigvis i it-afdelingen. Ofte kommer en af de mindre leverandører og fortæller salgsdirektøren, at han kan øge produktiviteten og forbedre forskellige ting med leverandørens software," fortæller Nick Jones.
Accepter forbrugernes adfærd
Nick Jones vurderer, at de fleste virksomheder vil skulle investere i smartphone- og tablet-løsninger i de kommende år.
Til dels fordi det er redskaber, der kan effektivisere forretningen, men også fordi den nye generation af medarbejdere er født med en smartphone i lommen og derfor også vil forvente at kunne anvende dette redskab på jobbet.
Den efterspørgsel er ifølge Nick Jones med til at føre sociale netværkstjenester og unified communications ind på virksomhedens mobile enheder.
"Alle mulige tjenester til en ny måde at kommunikere på vinder frem hos forbrugerne og lægger et øget pres på virksomhederne. Medarbejderne lader sig inspirere af forbrugerområdet," forklarer Nick Jones.
Ifølge Gartner-rådgiveren giver det ikke den store mening at kæmpe imod denne tendens som it-chef.
I stedet har han følgende råd til it-cheferne:
- Vær kreativ og afslappet omkring udviklingen. Der kommer alle mulige nye enheder og services ud på markedet, som giver nogle interessante muligheder for at gøre ting på nye måder.
- I dag er der få jobs, hvor du kan skrotte den bærbare og kun bruge en tablet - men der er nogle - ofte inden for salg. Så der er en mulighed for at udstyre medarbejdere med enheder, der passer bedre til det job, de udfører.
- På mange måder skal medarbejdere behandles som forbrugere. Du skal ikke kæmpe imod mod det, men i stedet udnytte det og understøtte det, fordi det giver muligheder.
Samtidig mener Nick Jones, at man i forlængelse af det sidste råd er nødt til at acceptere, at det formentlig ikke er nok at understøtte en enkelt mobilplatform.
Medarbejderne har forskellige behov og ønsker til smartphones og tablet-pc'er. Ifølge Gartner er det kun omkring 10 procent af virksomhederne, der er underlagt særlige compliance-krav eller lignende, der kræver ekstra høj kontrol med enhederne og derfor betyder, at man skal holde sig til én platform.
Se også:
Galleri: Sådan ser ERP, CRM og BI ud på din smartphone