Inden 15. april er IT- og Telestyrelsen klar med en helt ny prismodel for IP-tv via TDC's net.
De første kunder bliver dyrere at erhverve sig, men til gengæld bliver en stor kundebase billigere end i dag.
I dag er prisen fastsat af TDC, men når de nye regler træder i kraft, er priserne reguleret af IT- og Telestyrelsen.
De nuværende priser har været stærkt kritiserede af TDC's konkurrenter, Telia og Telenor. Teleselskaberne mener, at prisniveauet for at leje sig ind i TDC's net er så højt, at det ikke er til at drive en tv-forretning via telefonstikket. Telia mener videre, at også det nye udspil er for dyrt.
Hele sagens kerne er det, der hedder multicast. Det er den teknologi, som TDC's konkurrenter skal bruge for at udbyde IP-tv, og det er prisen for at leje den, der ifølge Telia og Telenor er alt for høj.
Dyrt at være landsdækkende
TDC's net er inddelt i det, der hedder L2-ringe. Dem er der i alt 164 af i TDC's net, og skal en udbyder være landsdækkende med IP-tv, skal den leje samtlige af disse.
Telia, der har 5.000 kunder med IP-tv, er i dag ikke landsdækkende med produktet, fordi det ifølge selskabet er for dyrt at tilbyde det på landsplan med de priser, der er i dag.
Computerworld har sammenlignet den kommende og den nuværende prismodel og regnet på, hvad det vil betyde for et selskab med 5.000 kunder, der ønsker at være landsdækkende.
Ifølge beregningerne bliver det 8,3 procent dyrere med den nye prismodel. I dag vil lejeprisen per kunde være 4.456 kroner om året, mens det med den nye model koster 4.825 kroner. Det svarer til henholdsvis 371 og 402 kroner per måned.
Derimod begynder den nye prismodel at blive billigere for et teleselskab, når kundemassen overstiger 14.000.
Langt billigere at være stor
TDC har i dag 126.000 kunder med IP-tv, og skulle en konkurrent, der lejer sig ind i TDC's net, have samme kundebase, ville selskabet spare 45 procent med den nye prismodel. Lejeprisen per kunde ville falde fra 426 kroner om året til 235 kroner. Dertil kommer indkøb af indhold oveni for udbyderen.
Som det fremgår af beregningerne, så er der enorm forskel på prisen per kunde, alt efter hvor stor teleselskabet kundebase er. Med den nye prismodel er lejeprisen per kunde reduceret til blot fem procent ved 126.000 frem for 5.000 kunder.
Computerworlds beregninger tager udgangspunkt i, at et selskab vil være landsdækkende, og at kunden har adgang til 64 kanaler af 2,9 megabit per sekund.
Derudover er der nogle mindre omkostninger til etablering og drift, men det er dog ikke udgifter, der spiller ind i det store regnestykke.