NemID til medarbejderne i de danske virksomheder kommer ikke lige med det første.
Udrulningen er nemlig blevet sparket til hjørne på grund af, at der mangler "kritisk masse", som det hedder.
Medarbejderløsningen kan bruges til at verificere en medarbejder overfor en offentlig eller privat institution.
Med signaturen som identifikation kan en medarbejder i et firma eksempelvis indberette sygedagpenge, barsel eller kommunikere med en offentlig digital tjeneste.
DanID melder løsningen klar 16. marts, men det er kun det tekniske rammeværk, som tjenesteudbyderne kan implementere i deres it-løsning, der er på plads.
Med rammeværket kan et firma eller en offentlig institution skabe den platform, der giver en medarbejder fra en anden virksomhed adgang til eksempelvis at indberette sygedagpenge.
Ingen er klar
Medarbejderne i de danske firmaer vil dog ikke få mulighed for at benytte løsningen i praksis foreløbig.
"Virksomhederne får ikke mulighed for at bestille den nye medarbejdersignatur, fordi der ikke er nok myndigheder, som anvender løsningen," siger Jette Knudsen, der er pressechef i DanID.
"Derfor er virksomhederne nødt til at beholde den gamle signatur og måske endda forny den gamle signatur," siger hun.
Intet hastværk
Datoen for, hvornår det bliver muligt at bruge NemID-løsningen, er endnu uvis.
Det afhænger af, hvornår IT- og Telestyrelsen vurderer, at der er nok institutioner, hvor den nye løsning kan benyttes. Hvornår der er "kritisk masse".
"Vi har intet hastværk, fordi vi har et system, der virker," siger Palle H. Sørensen, som er centerleder i IT- og Telestyrelsen.
"Vi har iværksat en undersøgelse, der skal belyse, hvordan situationen er. Når den er færdig, kommer der en officiel udmelding. Undersøgelsen kommer medio marts," siger han.