Læs også:
Eksperter har talt: Her er verdens bedste smartphone.
Overblik: Sådan ser mobiltelefonens fremtid ud
De seneste uger har budt på en række begivenheder, der gør, at man som it-chef er nødt til at genoverveje den mobile strategi.
Det er ikke nyt, at mange virksomheder udstyrer medarbejderne med smartphones, faktisk har netop den prioritering ligget helt i top på it-chefernes projekt-liste i flere år.
Men smartphone-markedet bliver i disse år vendt fuldstændig på hovedet.
Det er ikke længere er muligt at spille sikkert og satse på de platforme, man plejer.
Langt over hundrede stemte i forbindelse med Mobile World Congress i Barcelona om de førende produkter i mobilindustrien i øjeblikket.
Dommerne var ikke tilfældige gadget-entusiaster fra 'ramblaen,' men derimod førende teleanalytikere fra alle de store analysehuse samt repræsentanter fra operatørerne, medierne og en lang række andre brancher.
Eksperterne kårede Apples iPhone 4 som årets bedste mobile enhed med den begrundelse, at den har en "fantastisk skærm, skarpt design, fantastiske materialer og et fantastisk økosystem for app-udviklere."
Årets enhedsproducent blev HTC, der "har bygget sin markeds-tilstedeværelse op fra ingen ting med frisk branding og marketing og en stærk portefølje af enheder på tværs af mange platforme."
Du kan ikke længere regne med Symbian
Netop HTC er en af årsagerne til, at Googles Android-platform ifølge den seneste opgørelse fra analysehuset Gartner voksede med 888,8 procent i 2010 og nu ligger på en andenplads med en samlet smartphone-markedsandel på 22,7 procent.
Nokias Symbian faldt i samme periode med mere end ni procentpoint og ligger nu på førstepladsen med en smartphone-markedsandel på 37,6 procent.
Når man dertil lægger, at Nokia netop har meddelt, at Symbian-platformen fremadrettet køres i baggrunden, og at der i stedet skal satses på Microsofts Windows Phone 7, så er blevet tid til - igen - at kigge den mobile strategi efter i sømmene.
Læs også:
Eksperter har talt: Her er verdens bedste smartphone.
Overblik: Sådan ser mobiltelefonens fremtid ud
Disse ting er it-chefen nødt til at forholde sig til
Tre ting er man nødt til at gøre sig klart:
Apples iOS og Googles Android stormer frem både markedsmæssigt og kvalitetsmæssigt.
Den tendens kan ikke længere ignoreres af it-chefen.
Hvor der specielt i starten var afgørende begrænsninger ved de nye platforme, så understøtter de i dag alt fra Exchange/Notes/GroupWise til remote wipe og kryptering. Der, hvor der er begrænsninger, kan tredjepartssoftware typisk hjælpe.
Privatliv og arbejdsliv smelter sammen
Grænsen mellem privatliv og arbejde smelter sammen.
Derfor kan man ikke lukke øjnene for medarbejdernes forbrugermæssige adfærd, herunder også hvilke enheder, de foretrækker.
"På mange måder skal medarbejdere behandles som forbrugere. Du skal ikke kæmpe imod mod det, men i stedet for udnytte det, fordi det giver muligheder," siger Nick Jones, vice president og mobilrådgiver hos Gartner.
Hvorvidt man som it-chef skal vælge den ene eller den anden platform, kan kun en nærmere behovsanalyse svare på.
Men de seneste ugers begivenheder er med til at understrege, at det ikke giver mening at udelukke bestemte platforme på forhånd. Formentlig ender de fleste virksomheder alligevel med at skulle understøtte mere end én smartphone-platform.
Læs også: