Computerworld News Service: Google har foretaget en betragtelig ændring af søgemaskinens algoritmer, der betyder, at websites, der høster indhold fra andre steder på nettet eller som ikke indeholder information af høj kvalitet, vil blive rangeret lavere i søgeresultaterne, oplyser virksomheden i et blogindlæg torsdag.
Disse ændringer i søgemaskinens algoritmer vil ramme 11,8 procent af alle søgninger og må således siges at være af væsentligt omfang, i lyset af at de fleste mennesker som regel ellers knapt bemærker de trinvise ændringer, som søgegiganten foretager.
I første omgang vil ændringerne i søgemaskinen kun påvirke brugere i USA, men virksomheden oplyser at have planer om at udrulle den globalt.
"Vi mener, at det er et stort skridt i den rigtige retning mod at hjælpe folk til at finde indhold af højere og højere kvalitet i vores resultater," skriver Google Fellow Amit Singhal og ledende ingeniør Matt Cuttsder i blogindlægget på den officielle Google-blog.
"Vi har været i gang med at takle disse problemer i over et år og arbejdet med denne specifikke ændring i de sidste adskillige måneder. Og vi arbejder på mange flere opdateringer, som vi tror, vil forbedre kvaliteten af siderne i vores resultater væsentligt."
Personlige blokeringer
Der findes mange websites, der blot viser dele af noget indhold såsom et resumé af en nyhedsartikel, der ofte af klippet direkte fra den rigtige artikel. Sådanne sites tilbyder ofte så godt som intet originalt indhold, men kan alligevel stige højt i søgeresultaterne.
Andre websites, der kaldes content farms eller indholdsfarme, genererer måske mere originalt indhold, som dog har tendens til at være af lav kvalitet.
Alligevel kan disse websites stige i Googles søgeresultater og derved tvinge websites med indhold af højere kvalitet længere ned på resultatsiderne. Det kan være et problem, især fordi de fleste mennesker, der søger efter et eller andet, sjældent kigger længere nede i søgeresultaterne end de på første resultatside.
Google påpeger, at ændringerne i algoritmen ikke er baseret på et nyligt lanceret produkt ved navn Personal Blocklist, der er en udvidelse til virksomhedens browser, Chrome, og som filtrerer domæner, som brugeren ikke ønsker at se i søgeresultaterne.
Ændringerne påvirker dog ifølge Google 84 procent af de domæner, som også bliver blokeret af Personal Blocklist, "hvilket er en stærk uafhængig bekræftelse af fordelene for brugerne," skriver Singhal og Cutts.
Oversat af Thomas Bøndergaard