Computerworld News Service: Større fleksibilitet og bedre kundeservice er på toppen af ERP-brugernes ønskeliste, konkluderer en ny undersøgelse.
Mere end en tredjedel af virksomhederne peger på øget fleksibilitet som den forandring, de allerhelst så i forhold til deres eksisterende ERP-arrangement.
Tæt herefter kommer ønsket om væsentlig højere standard for kundeservice fra leverandørernes side.
Undersøgelsen viser, at 15 procent af brugerne ikke er sikre på, at deres nuværende ERP-system er fleksibelt nok til at arbejde effektivt sammen med andre værktøjer og forretningssystemer. Bare fem procent af de adspurgte ønsker ikke at ændre noget som helst.
ERP-udbyderen IFS har bedt Research Plus om at interviewe 368 britiske mellemledere og ledere med ansvar for it-beslutninger med henblik på at afdække deres holdninger til ERP-software.
Bedre undervisning (18 procent) og mere brugervenlighed (ni procent) var også blandt kundernes ønsker. Et mere gennemskueligt Return on Investment blev desuden nævnt af fire procent, trods virksomhedernes generelle fokus på omkostnings-effektivitet.
Opgradering er populært
Alastair Sorbie, chef hos IFS, siger: "Undersøgelsen viser, at virksomhederne er ved at indse de potentielle fordele ved enterprise-applikationer, der er fleksible og agile helt ned i arkitekturen."
"Fokus på ERP-leveringen er ved at skifte fra omkostninger og til effektivitet," tilføjer Sille Gavnholt Jygert, der er analytiker hos Frost & Sullivan.
"Det betyder, at der skal bygges mere fleksibilitet ind i den måde, ERP bliver bygget og leveret på."
40 procent af respondenterne fortalte, at deres ERP-system er mellem to og fire år gammelt, 36 procent sagde, at det er mellem et og to år gammelt, mens syv procent fortalte, at det er mindre end et år gammelt. Omkring 12 procent sagde, at systemet er mere end fem år gammelt.
Næsten 7 ud af 10 har planer om at opgradere eller tilføje flere moduler til deres ERP-systemer.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen