Læs også:
[b]Først i 2013 får du glæde af den digitale tinglysning
[/b]Advokaterne oplever ikke tinglysnings-systemet som færdigt.
Det forklarer administrerende direktør for Danske Advokater, Paul Mollerup.
Derfor er han heller ikke overrasket over, at det på nuværende tidspunkt er umuligt at lave en måling af gevinsterne ved tinglysningen.
Direktøren oplyser, at når det gælder reduktion af de administrative byrder for advokatvirksomhederne, er der desværre eksempler på, at overgangen til den digitale tinglysning påfører advokatvirksomhederne voldsomme arbejdsbyrder.
Det kan for eksempel forekomme i forbindelse med ændringer af deklarationer eller ejerforeningsvedtægter, hvor den samme ændring vedrører mange ejendomme eller ejerlejligheder.
"Vi har oplevet situationer, hvor man skal ændre samme oplysning i mere end 1.000 deklarationer."
"Med den digitale tinglysning skal vi manuelt rette den samme oplysning 1.000 gange, hvor vi tidligere kunne sende én meddelelse ind, om at det skulle ændres alle stederne," siger Paul Mollerup.
Han forklarer, at det minimum vil tage en garvet advokatsekretær tre måneder at taste oplysningerne ind manuelt.
Lettelse for snorlige opgaver
På nogle områder er der dog en administrativ lettelse at hente.
"Der er ingen tvivl om, at den digitale tinglysning er en administrativ lettelse for de mange, der alene foretager de enkle, snorlige tinglysninger."
"Men for de mere komplicerede sager er det bestemt ikke altid tilfældet. Og det er typisk dem, vore medlemmer sidder med," påpeger Paul Mollerup.
Han arbejder i øvrigt selv med de pågældende målinger i EU-regi, hvor han er medlem af Kommissionens såkaldte Stoiber-gruppe, der skal lempe de administrative byrder for virksomhederne i EU.
Fortsat børnesygdomme
Hans konklusion er derfor, at den digitale tinglysning langt fra er i mål.
"Så snakken om, at børnesygdommene er væk, køber vi ikke. For hvis systemet på alle områder fungerer, som det var tænkt, er der dele af det, der skal tænkes om igen," siger han.
Paul Mollerup forklarer, at der ikke er meget grin ved, at man sparer mange millioner kroner i personale hos tinglysningen, hvis man bare læsser arbejdet over på advokatvirksomhederne.
"Brugervenligheden er ikke til stede, hvis man via såkaldte selvbetjeningsløsninger beder advokater om manuelt at udføre det arbejde, som retternes personale tidligere udførte," siger han.